[RE]CLAMED ARTSPACE

(click here for English version)

3 Zwolse kunstenaars, presenteren zich een jaar lang als kunstzinnige wolf in commerciële schaapskleren.

03-01-2023- THIS IS ACTUALLY ART Het project (RE)CLAMED ARTSPACE is een jaar geleden van start gegaan en gaat letterlijk over het her-veroveren van kunst in de openbare ruimte. 

[RE]CLAMED ARTSPACE - De filosofische betekenis van het project.
[RE]CLAMED ARTSPACE – De filosofische betekenis van het project. || over het project

Kunstenaars; Marit OttoCorine Aalvanger en Herbert Alfonso bevragen met dit project de positie van de beeldende kunst in een wereld die letterlijk overspoeld wordt met fysieke en digitale plaatjes, personal branding, infotainment en commerciële bedrijven die plotseling in allerlei tijdlijnen op duiken.. Allemaal bedacht en gemaakt voor snelle beeldconsumptie. Ze vragen zich af of deze likefabriek, een vijandige omgeving is geworden voor de complexere beeldtaal?

Online lijkt er bijna geen ruimte voor een tweede instantie, en geen diepere laag te bestaan. Beeld moet instant begrepen worden en tot actie aanzetten. Beeldende kunst lijkt daar juist haaks op te staan met beelden die aandacht vragen om begrepen te worden of gewaardeerd te worden.

Met dit project werpen Marit, Corine en Herbert een blik in een (dystopische) toekomst en snijden en passant verschillende ethische vragen aan.

Ze zijn in de huid gekropen van 3 (eigenlijk 4) fictieve bedrijven en hebben een maatschappijkritische boodschap verstopt in een reclameboodschap, kunst vermomd als reclame.

Lees onze publicatie

Collectief [RE]CLAMED ARTSPACE 2022- Marit Otto, Corine Aalvanger, Herbert Alfonso
Collectief [RE]CLAMED ARTSPACE 2022- Marit Otto, Corine Aalvanger, Herbert Alfonso- THIS IS ACTUALLY ART

De commerciële schaapskleren. I.G.C. INDUSTRIES en de drie start ups met hun signature products zijn ontsproten uit de geest van de 3 kunstenaars. I.G.C.(In Gods Chair) Industries is de zogenaamde investeerder, en het platform waar de 3 bedrijven zich profileren met hun product. Het is een bedrijf dat op het randje van het betamelijke balanceert en de ethiek met enige regelmaat behoorlijk geweld aan doet. De board members en CEO’s, Marcha Suikerberg, Sandra Jobse Sander Pichai en Tim Kok, dragen namen die verwijzen naar topmensen uit Silicon Valley. Hier kan je betalen met je data onder de noemer ‘Data is the new currency’, een nieuwe economische filosofie waarover ze zelf zeggen dat het lijnrecht tegenover het data protectionisme staat.

Met het platform I.G.C. Industriesde zogenaamde – Start Up- investeerder – bevragen ze het gedrag van bedrijven die puur uit winstoogmerk handelen, profit and power before people and planet.

I.G.C. spiegelt en weerspiegeld ook ons eigen gedrag- hoe ethisch zijn wij bij het aankopen van producten?

In onderstaande video verteld de fictieve CEO Marcha, over de bedrijfsfilosofie van I.G.C.

Marcha Suikerberg introduceert....
Marcha Suikerberg introduceert…. (kunstproject [RE]CLAMED ARTSPACE
[RE]CLAMED ARTSPACE 2022- de website
[RE]CLAMED ARTSPACE- de website- de 3 concepten: INPHONE- SWEATSHOP COUTURE en KRACHT.VOER click on photo for website.

INPHONE, is een concept van Marit Otto: deze dubieuze Phone company zoekt de grenzen van privacy, algoritmes en leeftijdsbeperking op. INPHONE dient primair zichzelf, daarna de consument maar zeker niet de ethiek en het fatsoen. Gratis voor altijd verbonden en altijd online in ruil voor onbeperkt toegang tot jouw gegevens. Toekomstdenken avant la lettré.

KRACHT.VOER, is een concept van Corine Aalvangerzij speelt met haar CCP3 food pil fijntjes in op de snelle markt van maaltijd – flits bezorging, een festival gevoel is nooit ver weg. De vleespil is er in drie dierlijke variaties: de kip, het varken en de koe. Just pop it in! Een magisch idee voor als het eten, an sich, je gewoon te veel wordt….

SWEATSHOP COUTURE, een concept van Herbert Alfonsohij profileert zich met het product Blood Sweat Tears als vrij bloederig, best onethisch en onsmakelijk maar wel de weg naar succes als je dit bedrijf mag geloven. Een cult hit uit de States met als slogan We don’t talk about other people’s blood sweat and tears, we just use them’.

[RE]CLAMED ARTSPACE -concepten- producten
[RE]CLAMED ARTSPACE -concepten- producten : INPHONE- BLOOD SWEAT TEARS- KRACHT.VOER.

 “Wij willen met dit geëngageerde project een artistieke en filosofische bijdrage leveren aan deze snel veranderende samenleving. In dit project staat de verhouding tussen commerciële en autonome beeldtaal op gespannen voet. We willen onderzoeken hoe deze uitersten die veel met elkaar gemeen hebben zich tot elkaar verhouden en bevragen daarbij ook het kijkgedrag van het publiek met betrekking tot beeldende kunst. Delft de kunst het onderspit tussen al dat visuele geweld of blijft het (graag) gezien?”,  aldus Marit, Corine en Herbert.

|RE|CLAMED ARTSPACE manifesteert zich overal maar juist ook in Zwolle. Het project manifesteert zich online via de website: IGC.INDUSTRIES* en onder de naam IGC.industriesofficial op Instagram, en als Marcha Suikerberg (CEO) Twitter en Linkedin.

De website is niet meer online.

[RE]CLAMED ARTSPACE - de sociale platforms-2022-23
[RE]CLAMED ARTSPACE – de sociale platforms. click on photo for video

Volgens de kunstenaars maakten ze op deze manier online deel uit van een global village maar als in Zwolle woonachtig en/of werkende kunstenaars wilden ze juist ook een visuele dialoog aangaan met het Zwolse publiek. Dit hebben ze gedaan door de product posters en de publicatie op diverse Zwolse locaties te verspreiden maar ook door de online communicatie steeds meer richting Zwolle te plooien. “Het was geen makkelijke opgave om, ondanks de soms verontrustende content van de posts, positieve noch negatieve reacties te ontlokken aan het publiek” stellen ze achteraf vast.

Publicatie en manifest. In de maand december 2022 is de publicatie uitgegeven. onder de naam |RE|CLAMED ARTSPACE, welke ook uitsluitend in Zwolle (2000 stuks) verspreid zal worden. In deze publicatie vindt u onder andere, als centerfold, een manifest waarin Marit, Corine en Herbert hun stelling betrekken en gaan ze ook dieper in op de sociaal maatschappelijke impact die de commerciële beeldtaal volgens hen op de toeschouwer heeft in een reflectief stuk.

ONLINE PUBLICATIE van [RE]CLAMED ARTSPACE 2022
[RE}CLAMED ARTSPACE - Producten
[RE}CLAMED ARTSPACE – PRODUCTEN-

10.06.23- visuele presentatie van het project tijdens het Shipyard festival

Klik op foto of hier voor meer info

*(RE)CLAMED ARTSPACE: RECLAMED is een samentrekking van het woord RECLAME en woord RECLAIMED

Campagnebeelden sociale media:

Dit project is mede mogelijk gemaakt door de commissie Cultuur en Kwalitieit van de gemeente Zwolle