Afgelopen zondag de 23e is de expositie COMBINED geopend bijMICKSARTin Emmen. In deze expositie zijn verschillende werken van mij te zien; de schilderijen (tweeluik) Hunter Gatherer en Underground, de video installatie Dedicated Follower en de wegwerp installatie Remains Of Today (200 kleine doekjes gemaakt van restmateriaal en zwerfafval)
Openingstijden: maandag tot en met zaterdag van10.00 tot 17.00 uur en elke zondag van 12.00 tot 17.00 uur
Voor groepen kunnen afwijkende tijden worden afgesproken, bel daarvoor: 06-57193375 of mail: info@micksartcollectief.nl
MICKSART is een industriële expositieruimte, een grote loods met een museale uitstraling gevestigd op industrieterrein Bargermeer in Emmen.
Bezoekadres: Kapitein Grantstraat 24, 7821 AR Emmen
17 MAART 2023 > 17 MAART 2024 – Verhuur van de schilderijen GAME BOYS & L.C.D. ( Liquid Chrystal Dismay). Ze zijn via Stichting ArtOlive voor onbepaalde periode verhuurd aan een onafhankelijk bestuurlijk orgaan gevestigd in Amsterdam.
07 APRIL tot 02 JUNI- collage workshops op diverse data: zie link: FUNDATIE FRIDAYS
13 APRIL- FILOSOFISCH CAFE – THEMA AVOND WEERLOOS & WAARDEVOL – Ik ga samen met collega’s Corine Aalvanger en Herbert Alfonso In gesprek met de voorzitter van het Filosofisch Cafe, Zwolle, Nelly Sporre, over het project [RE]CLAMED ARTSPACE.
23 APRIL tot 23 JUNI- EXPOSITIE – MICKS ART- Emmen. Mijn inbreng voor deze expositie bestaat uit 3 schilderijen en de installatie REMAINS OF TODAY, die op hele bijzondere nieuwe wijze getoond zal worden in haar tot nu toe grootste omvang (250 kleine circulaire kunstwerken).
19 JUNI- verhuur BERNICE – De eerste 4 verhuur termijnen van de werken Last Gate Keepers Of Lost Revolutions, Fly Me To The Moon en Running Late, loopt ten einde. Ze zijn afgelopen jaar verhuurt aan Crendendo, verzekeringsmaatschappij in Brussel. Ik hoop op een vervolg.
SAMENWERKING met NEL, Duurzaam design: Dit is voor onbepaalde tijd. Mijn werk siert zijn mooie showroom in (Waddenweg) Amsterdam Noord sinds een aantal jaar. Op dit moment hangen de werken: Must H(E)AVE(N) en ESCALATOR. Binnenkort zoeken we weer twee nieuwe werken uit!
DE PLOEGH | 40 jaar PRINTS & MULTIPLES – grafiek, fotografie, objecten
2 maart t/m 16 april 2023
Galerie de Ploegh presenteert Prints & Multiples. Het is de 40e expositie van wat bekend staat als Grafiekmanifestatie.
Op deze jubileumexpositie laten 55 professionele kunstenaars meerdere werken zien. Alle kunstenaars bieden één werk aan voor de Kunst met Korting prijs van € 155,-.
Er zijn ook 3 werken van mij te zien:
SOULDIER, ART (ART,ART,ART,ART) (hangen) en YES, WERE OPEN. (zichtmap). Allen in oplage van 8. Bij een bestelling wordt de print direct toegezonden.
De feestelijk opening op zondag 5 maart om 15.00 uur wordt verricht door Jef Schaeps, conservator van het prentenkabinet van de Universiteit Leiden en hoofdredacteur van Grafiekmagazine RAAM.
Een muzikale omlijsting wordt verzorgd door het Pino Blits Duo. Accordeonist Leah Blits en gitarist Vicente Pino brengen een swingende Gypsy Jazz.
Zondag 16 april finissage met loterij, de prijs is een kunstwerk
Bij deze presenteer ik mijn laatste schilderij Onlyness (Think Poetic).
Acryl op canvas 100x 150 cm
De tekst Think Poetic zag ik staan op een muur in Rome, ergens in de buurt van het Vaticaan. 3 broeders in zwart habijt passeerde deze woorden tijdens, op wat leek, een dagelijkse routine in de vorm van een gezamenlijke wandeling. Ik heb dit beeld vastgelegd. Er zat zeker poëzie in de combinatie van de stad Rome, de broeders en deze tekst.
‘Think Poetic’ is door mijn hoofd blijven dwalen als een soort credo of waarheid zonder dat het ergens concreet wordt. Ik heb hetzelfde schrift, terug laten komen in mijn schilderij. Ditmaal zijn het neon letters die mijn groen gele, van menselijke aanwezigheid gespeende, ruimte oplicht, bijna als een baken of een soort opdracht.
Het groen gele interieur wordt gevuld met blijmoedig rondfladderende meeuwen. Er zijn ongetwijfeld veel mooiere en sympathieker vogels dan meeuwen, maar voor mij stralen meeuwen, als het gaat om hun vlieg kwaliteiten, een zeker vakmanschap en kunstenaarschap uit. Het zijn de angst- loze vlieg acrobaten die ik zelf wel zou willen zijn. Ik raak altijd door ze gefascineerd, ze lijken als geen andere vogels een soort uitdaging, plezier en bewustzijn in hun vliegen te leggen. Anderen zullen zeggen dat het gewoon hun natuur is, instinct. Zie daar het verschil tussen realiteit en poëzie.
Presentatie project [RE]CLAMED ARTSPACE – 01 februari vanaf 19u. in de Stadkamer, Zwolle.
Wij, Marit Otto (INPHONE), Corine Aalvanger (KRACHT.VOER.) en Herbert Alfonso (SWEATSHOP COUTURE) nodigen u van harte uit om hierbij aanwezig te zijn.
“Wij wilden met dit geëngageerde project een artistieke en filosofische bijdrage leveren aan deze snelveranderende samenleving. In dit project staat de verhouding tussen commerciële en autonomebeeldtaal op gespannen voet. We zijn in de huid gekropen van 4 fictieve bedrijven en hebben eenmaatschappijkritische boodschap verstopt in een reclameboodschap, kunst vermomd als reclame”
Publicatie
Bij dit project is recent een publicatie uitgegeven. onder de naam |RE|CLAMED ARTSPACE, welke in Zwolle als krant (2000 stuks) verspreid is. Deze publicatie gaat dieper in op de sociaal maatschappelijke impact die de commerciële beeldtaal volgens ons op de toeschouwer heeft. De hele publicatie is hier te lezen: https://www.slideshare.net/MaritOtto/publicatie-bij-het-project-reclamedartspace-2022
Live presentatie
|RE|CLAMED ARTSPACE manifesteerde zich virtueel overal maar was in Zwolle het meest zichtbaar met de poster campagne en de publicatie. Deze live presentatie is dan ook een aanleiding om met elkaar in gesprek te gaan over de hedendaagse thema’s die we met dit project hebben willen aansnijden.
Monique Schuttenbeld, wethouder van cultuur van de gemeente Zwolle, zal tijdens de presentatie inhoudelijk reflecteren op het project.
Wij kijken uit naar je komst, Marit, Herbert en Corine.
De kunstinstallatie Remains Of Today omvat vanaf vandaag, 04-01-2023, 260 verschillende kleine kunstwerken. Ik ben eind 2018 gestart met het maken van kleine kunstwerken van 30/30 cm. Elk doekje is circulair kunstwerk, gemaakt van afval wat ik op straat vind, plastic tassen, teksten uit tijdschriften , oude textiel, gebruikt hout en meer. Het totale kunstwerk is een aanklacht tegen de wegwerpmaatschappij. Bij elk doek zit een kort verhaal, een licht filosofische bespiegeling, Door die bespiegelingen trek ik het naar de actualiteit; vraagstukken en waarnemingen van het nu. Soms lichtvoetig en absurdistisch soms kritisch.
3 Zwolse kunstenaars, presenteren zich een jaar lang als kunstzinnige wolf in commerciële schaapskleren.
THIS IS ACTUALLY ART
Het project (RE)CLAMED ARTSPACE is een jaar geleden van start gegaan en gaat letterlijk over het her-veroveren van kunst in de openbare ruimte. Kunstenaars; Marit Otto, Corine Aalvanger en Herbert Alfonso willen hiermee ruimte heroveren die de alomtegenwoordige commerciële reclame boodschap inneemt. Dit hebben ze gedaan met alle middelen die hen ter beschikking stonden. Ze zijn in de huid gekropen van 3 (eigenlijk 4) fictieve bedrijven en hebben een maatschappijkritische boodschap verstopt in een reclameboodschap, kunst vermomd als reclame.
De commerciële schaapskleren
I.G.C. INDUSTRIESen de drie start ups met hun signature products zijn ontsproten uit de geest van de 3 kunstenaars. I.G.C.(In Gods Chair) Industries is de zogenaamde investeerder, en het platform waar de 3 bedrijven zich profileren met hun product. Het is een bedrijf dat op het randje van het betamelijke balanceert en de ethiek met enige regelmaat behoorlijk geweld aan doet. De board members en CEO’s, Marcha Suikerberg, Sandra Jobse Sander Pichai en Tim Kok, dragen namen die verwijzen naar topmensen uit Silicon Valley. Hier kan je betalen met je data onder de noemer ‘Data is the new currency’, een nieuwe economische filosofie waarover ze zelf zeggen dat het lijnrecht tegenover het data protectionisme staat.
INPHONE, is een concept van Marit Otto: Deze dubieuze Phone company zoekt de grenzen van privacy, leeftijdsbeperking en distopisch toekomstdenken op. Het dient primair zichzelf, daarna de consument maar zeker niet de ethiek en het fatsoen. Gratis voor altijd verbonden en altijd online in ruil voor onbeperkt toegang tot jouw gegevens.
KRACHT.VOER, is een concept van Corine Aalvanger: speelt met haar CCP3 food pil fijntjes in op de snelle markt van maaltijd – flits bezorging, een festival gevoel is nooit ver weg. De vleespil is er in drie dierlijke variaties: de kip, het varken en de koe. Just pop it in! Een magisch idee voor als het eten, an sich, je gewoon te veel wordt….
SWEATSHOP COUTURE, een concept van Herbert Alfonso: profileert zich met het product Blood Sweat Tears als vrij bloederig, best onethisch en onsmakelijk maar wel de weg naar succes als je dit bedrijf mag geloven. Een cult hit uit de States met als slogan ‘We don’t talk about other people’s blood sweat and tears,we just use them’.
“Wij willen met dit geëngageerde project een artistieke en filosofische bijdrage leveren aan deze snel veranderende samenleving. In dit project staat de verhouding tussen commerciële en autonome beeldtaal op gespannen voet. We willen onderzoeken hoe deze uitersten die veel met elkaar gemeen hebben zich tot elkaar verhouden en bevragen daarbij ook het kijkgedrag van het publiek met betrekking tot beeldende kunst. Delft de kunst het onderspit tussen al dat visuele geweld of blijft het (graag) gezien?”, aldus Marit, Corine en Herbert.
|RE|CLAMED ARTSPACE manifesteert zich overal maar juist ook in Zwolle.
Het project manifesteert zich online via de website: https://igcindustries.nl/ en onder de naam IGC.industriesofficial op Instagram, en als Marcha Suikerberg (CEO) Twitter en Linkedin.
Volgens de kunstenaars maken ze op deze manier online deel uit van een global village maar als in Zwolle woonachtig en/of werkende kunstenaars willen ze juist ook een visuele dialoog aangaan met het Zwolse publiek. Dit hebben ze gedaan door de product posters en de publicatie op diverse Zwolse locaties te verspreiden maar ook door de online communicatie steeds meer richting Zwolle te plooien. “Het was geen makkelijke opgave om, ondanks de soms verontrustende content van de posts, positieve noch negatieve reacties te ontlokken aan het publiek” stellen ze achteraf vast.
Publicatie en manifest.
In de maand december 2022 wordt de publicatie uitgegeven. onder de naam |RE|CLAMED ARTSPACE, welke ook uitsluitend in Zwolle (2000 stuks) verspreid zal worden. In deze publicatie vindt u onder andere, als centerfold, een manifest waarin Marit, Corine en Herbert hun stelling betrekken en gaan ze ook dieper in op de sociaal maatschappelijke impact die de commerciële beeldtaal volgens hen op de toeschouwer heeft in een reflectief stuk.
Live presentatie.
Deze publicatie zal gevolgd worden door een live presentatie in de Stadkamer Zwolle, waar ruimte is voor gesprek en dialoog met publiek. Save the date: 01 februari 2023 van 19.00u tot 21u. Toegang is gratis.
Geheel in stijl en passend in het hedendaagse thema zal |RE|CLAMED ARTSPACE als totaal concept worden geveild op veilingsite CATAWIKI. De website, de sociale platforms, de verpakkingen, de posters, de publicatie worden als een pakket geveild tijdens een kunstveiling. Dit zal medio eind januari plaatsvinden. Daarover later meer.
Dit project is mede mogelijk gemaakt door Commissie Cultuur & Kwaliteit van de gemeente Zwolle, waarvoor grote dank!
*(RE)CLAMED ARTSPACE: RECLAMED is een samentrekking van het woord RECLAME en woord RECLAIMED
Geweldig nieuws! Gisteren werd bekend gemaakt dat mijn kunstwerk M Stands 4 verkocht is aan het Mondriaanhuis. Het werk hangt inmiddels bijna een jaar lang zij aan zij met een prachtige bronzen portret van Mondriaan van Ferry Hoedeman (1999), je kan het dus bekijken als je in de buurt bent.
Dit was het bericht wat het Mondriaanhuis plaatste: Nieuwe aanwinst! Het Mondriaanhuis heeft recent het werk ‘M stands 4’ van beeldend kunstenaar Marit Otto aangekocht. Otto verwerkte portretten van de jonge en oude Mondriaan in dit werk. De wandsculptuur werd verworven met steun van de Vrienden van het Mondriaanhuis en is momenteel te zien in het museum.
Bij deze presenteer ik mijn laatste kunstwerk / schilderij Speechless . Acryl op doek 150 x 100 cm 2022
Over Speechless
Speechless verbeeld een universeel protest
Aan de basis van dit schilderij ligt een iconische foto, gepubliceerd door Zuma Press. Een Black Lives Matters protest in de onrustige straten van Amerika. Dit protest werd ook gekenmerkt door de witte gezichtsmaskers die door Covid tot een alledaags straatbeeld werden verheven en zo deze mars de afgedekte uitstraling gaven en die zelf ook weer een basis werden voor protesten.
Als we dieper in de menigte duiken komen we verschillende personages tegen uit verschillende demonstraties en perioden. Ik stel ze aan u voor
Links achter de centrale mannelijke figuur zien we Alaa Salah, een symbool voor de Soedanese burgerlijke opstand, april 2022, haar jurk ‘Thobe’ is een symbool voor Soedanese moeders en grootmoeders die protesteerden tegen de dictatuur in de jaren tachtig.
Helemaal rechts tussen de centrale mannelijke figuur en links van de vrouwelijke figuur met de zonnebril en de buikzak, zien we een anonieme demonstrant in een mars tegen de invasie van Oekraïne, maart 2022.
Voor haar in de witte jurk, een bezoeker uit het verleden, een vrouwelijke demonstrant die deelneemt aan de beroemde Burgerrechten mars in Washington D.C., augustus 1963
En last but not least, links van de vrouwenfiguur met de zonnebril en de buiktas, een meisje in een gestreept t-shirt en een vlecht, die we hebben leren kennen als Greta Thunberg die een klimaatmars bijwoont, tijdens haar Amerika-tournee in 2021.
De protestborden zijn leeg. Blanco maar universeel: ik ben tegen! zoals de witte borden en blanco papieren die in Rusland als laatste protestmiddel werden gebruikt om een tegenstem tegen de Oekraïne-invasie 2022 te tonen.
In mijn geval geldt: hoe meer reden en aanleiding tot protest ik zie en voel, hoe minder woorden ik ervoor lijk te kunnen vinden.
30 kunstenaars laten kunstwerken zien waarin rituelen – hedendaags, fictief of verdwijnend – centraal staan. Omdat rituelen veel over mensen vertellen, over onze angsten, verlangens en sociale verbanden.
In de westerse wereld zijn bijvoorbeeld de kerkelijke rituelen een veel kleinere rol in de samenleving in gaan nemen. Rituelen verdwijnen dus maar er komen ook veel nieuwe rituelen terug. Rituelen kunnen spiritueel, verbindend, helend zijn, maar ook dagelijks, persoonlijk of collectief. Ook de komst van internet heeft bijgedragen aan nieuwe rituelen..
Mijn bijdrage aan deze expositie is een video installatie getiteld; Dedicated Follower
Deelnemende kunstenaars: Dominique Ampe, Barbara Bläsing, Mieke Blits, Jacqueline Bohlmeijer, Charlotte Burgmans, Michiel Deylius, Jan van Dijk, Harry Dukker, Willy van der Duyn, Janine Eshuis, Ilse van Garderen, Bernadette Goossens, Bea van der Heijden, Wanda Janota, Jeannet Klement, Boudewijn Korsmit, Davitha van de Kuilen, Van Lieshout VI, Cara Louwman, Adriana Nichting, Frits Nolte, Marit Otto, Marijke Pielage, Mark van Praagh, Monique Schep, Liselotte Schut, Monique Sleegers, Cecile van Spronsen, Maartje Strik, Linda Verkaaik, Niek Wittebrood en Carla Zeegers.
30 artists show artworks in which rituals – contemporary, fictional or disappearing – are central. Because rituals tell a lot about people, about our fears, desires and social relationships.
In the Western world, for instance, church rituals have become much less important in society. Rituals are therefore disappearing, but many new rituals are also coming back. Rituals can be spiritual, connecting, healing, but also daily, personal or collective. The arrival of the Internet has also contributed to new rituals.
My contribution to this exhibition is a video installation entitled; Dedicated Follower
Expositie Sweat shopping from 15 sept till 23 oktober
Uitbuiting, exploitatie, kinderarbeid en slavernij, het past niet meer bij een moderne samenleving. Of hebben we het een ander gezicht gegeven?
De expositie Sweat shopping wil de maker en de kijker confronteren en bevragen. Zes Ploegh kunstenaars stellen in deze expositie de vraag; hebben wij echt van de geschiedenis geleerd? En IS die geschiedenis eigenlijk wel geschiedenis?
Galerie de Ploegh wil met deze visueel prikkelende expositie een discussie aan zwengelen over dit beladen onderwerp. Elke verandering klein of groot, begint met een constatering.
De kunstenaars onderzoeken en verbeelden de discrepantie tussen florerende economie versus de daarmee gepaarde uitbuiting in deze expositie. En zetten daarmee een heel eigen beeld neer.
Officiële opening 18 september – 15:00 uur. De deelnemende .kunstenaars belichten het thema met betrekking tot het eigen werk.
Hieronder mijn bijbehorende statementbij het werk Inconvienient 1 & 2:
“Verslaafd aan een weelde, verslaafd aan nieuw, verslaafd aan goedkoop, verslaafd aan keuze.
Hier staan we, de wereld heeft geen geheimen meer voor ons, de middeleeuwen lang voorbijgestreefd, de gouden eeuw zijn glans verloren, de VOC niet langer glorieus, gelijkheid in het wetboek gebeiteld, de slavernij afgeschaft.
Slaaf van weelde, slaaf van nieuw, slaaf van goedkoop, slaaf van keuze.
Hier staan zij, de wereld kent alleen maar grenzen voor hen, de middeleeuwen lijken hier nog te bestaan, hun Gouden eeuw is een ijzeren vuist en nog lang niet voorbij en de VOC is nog steeds een multinational maar met andere afkortingen en namen, gelijkheid bestaat alleen onderling, gelijk in armoede en gelijk in kansloosheid, slavernij is omgedoopt tot minderjarige en ongeschoolde lage lonen arbeid, we noemen het optimistisch marktwerking en zij zijn de sluitpost.
Exhibition Sweat shopping from 15 sept till 23 oktober
From 15 September, my work the diptych inconvenient 02 (2020) and 01 (2022) can be seen in Galerie de Ploegh in Amersfoort.
Exploitation, child labour and slavery, they are no longer appropriate in a modern society. Or have we given it another face?
The exhibition Sweat shopping wants to confront and question the maker and the viewer. In this exhibition, six Ploegh artists pose the question: have we really learned from history? And IS this history really history?
With this visually stimulating exhibition, Gallery de Ploegh wants to initiate a discussion on this emotionally charged subject. Every change, big or small, starts with an observation.
In this exhibition, the artists investigate and depict the discrepancy between a flourishing economy and the exploitation that goes with it. And in doing so, they create a very personal image.
Official opening 18 September – 15:00: Performance by the participating artists of the exhibition.