Featuring: Mohammed Ali en Joe Frazier, een oerknal, een waterstroom, bubbels, een springende figuur en een foto van Still Sparkling Still, het kunstwerk.
Het begint met overvloedig stromend water in een gootsteen van een keuken en een stare down van de boxers Mohammed Ali en Joe Frazier dat wordt onderbroken door een oerknal. Deze spreekwoordelijke oerknal zet een oneindig gevecht in beweging. De boxers staan nu model voor de mensheid. Het gevecht gaat door als de countdown al ingezet is. De waterkraan komt weer in beeld en vergiet zijn laatste druppels tot de laatste druppel het einde markeert.
Remains Of Today is een serie van meer dan 100 kleine communicerende kunstwerken gemaakt van (straat)afval.
Muzikant en producer Ali Reza Tahoeni a.k.a. A.R.T. heeft soundtracks bij de individuele kunstwerken gemaakt. Om het compleet te maken heb ik weer videoclips gemaakt die de soundtracks visueel versterken.
Deze video is gebaseerd op het kunstwerk Still Sparkling Still (verbal 08), een collage van 6 waterflessen doppen met de woorden still en sparkling er op, en witte lakverf op canvas op een houten frame
‘Ontmoet verbal no.7. Een waterflesje is, of moet ik zeggen 6 waterflesjes, zijn de inspiratiebron voor dit kunstwerkje. Het zijn ingesleten termen als het gaat om keuze in water, plat of bubbels. Niet waard om een extra gedachte aan te verspillen nadat je gekozen hebt. Maar gecombineerd is het een statement. Het zegt zoveel als; Ik ben er nog, ik leef en bruis! Of…..
De video toont een ander maar toch hetzelfde perspectief op dit Still Sparkling thema.
Still Sparkling Still – audio video experience no. 08.
Featuring: Mohammed Ali and Joe Frazier, a big bang, a water stream, a jumping figure and an image of Still Sparkling Still, the artwork.
It starts with water running in a kitchen sink and a stare down between Mohammed Ali and Joe Frazier interrupted by the big bang. This big bang sets a proverbial continuous fight in motion. The boxers now represent mankind. The fight continues even when the countdown sets in. The water faucet enters the screen again, and is pouring his last drops until it runs on empty with the final last drop.
Remains Of Today is a series of more than 100 small communicating artworks made from (street) litter.
Musician and producer Ali Reza Tahoeni a.k.a. A.R.T. made soundtracks of the individual artworks. To finalize it I made video clips to accommodate these soundtracks.
This video is based on the artwork Still Sparkling Still (verbal 08), a collage of six caps from bottles still and sparkling water, lacquer paint matte white on canvas on a wooden frame
“A bottle of water is, or should I say 6 bottles of water were the inspiration for this original piece of art.
Sparkling and still are such common words when it comes to the choice in water. Not even worth giving it a second thought after you made your choice. Combined it’s a statement that seems to say; I am still here, very much alive and still sparkling! Or am I?”
The video shows a different but same angel on this still sparkling theme.
Bij deze presenteer ik mijn complete Helden (Heroes) serie met deze audio-visuele teaser.
Click on image
De serie bestaat uit een reeks digitaal gemanipuleerde beelden van mijn persoonlijke helden. Het onderscheid zich in de A- sides en de B-sides. Vernoemt naar de A en B kant van een LP.
De A -sides zijn limited & signed art prints (op canvas) 1/1 – 120/80 cm.
De B-sides zijn ook limited maar in een serie van 1/5 -120/80 cm.
Ik ben met deze serie begonnen om in mijn eigen behoefte te voorzien om mijn helden op een voetstuk te plaatsen. De helden die in deze serie ten tonele gevoerd gaan worden zijn helden die soms al een (bijna) heel leven meegaan, die me hebben geïnspireerd, opgevoed en me vooral hebben laten zien dat je niet in een standaard mal hoeft te passen om je plek te kunnen vinden. Althans, zij waren voor mij het ultieme bewijs dat het beter was niet in een mal te passen.
De A –side serie bestaat uit: 01– Fame (David Bowie), 02- What’s Going On (Marvin Gaye), 03- The Afterlife (Prince), 04- Sugar In My Bowl (Nina Simone), 05- Off The Wall, (Michael Jackson), 06- Into The Field Of Joy (Lenny Kravitz) en 07- Rebel (Lauren Hill), 08- 100 ways to be a good girl (Skunk Anansi), 09- Dream Brother (Jeff Buckley).
De B-side serie bestaat uit: 01Starman(David bowie), 02- Inter City Blues (Marvin Gaye), 03-Around The World In One Day (Prince), 04- Scream (Michael Jackson), 05-Strange Fruit (Nina Simone), 06-Raise Vibration (Lenny Kravitz), 07-Doowopthatthing, Lauryn Hill, 08-Post Orgasmic (Skunk Anansi) en 09- Lilac Wine (Jeff Buckley).
Hereby I present the complete Heroes/Helden series to you with this audio- visual teaser.
Click on image
This is a series of digital manipulated images of my personal Heroes. It is distinguished in the A and B sides series. Named after the A and B sides of a record
The A -sides are limited and signed prints (on canvas) In edition of 1/1 – 120/80cm.
The B-sides are a limited and signed prints series in edition of 1/5 -120/80cm.
I started this series to fulfil my own need to put my personal heroes on a pedestal. The heroes on my ‘stage’ are with me for almost all my life, they inspired me, raised me and most importantly showed me that you do not necessarily have to fit in a standard matrix to find your place in life. They were the ultimate proof that is even better to not fit at all.
De A –side series contains:01– Fame (David Bowie), 02– What’s Going On(Marvin Gaye), 03- The Afterlife (Prince), 04- Sugar In My Bowl (Nina Simone), 05- Off The Wall, (Michael Jackson), 06- Into The Field Of Joy (Lenny Kravitz) en 07- Rebel (Lauren Hill), 08- 100 ways to be a good girl, (Skunk Anansi), 09- Dream Brother, (Jeff Buckley).
De B-side series contains: 01Starman(David bowie), 02- Inter City Blues (Marvin Gaye), 03- Around The World In One Day (Prince), 04- Scream (Michael Jackson), 05- Strange Fruit (Nina Simone), 06-Raise Vibration (Lenny Kravitz), 07-Doowopthatthing (Lauryn Hill), 08-Post Orgasmic (Skunk Anansi) en 09- Lilac Wine(Jeff Buckley)
Het Mondriaanhuis Amersfoort vroeg me een logo te maken voor het 150 jaar Mondriaan jubileum. Ze hadden hun oog al laten vallen op een bestaand beeldmerk wat deels uit een kunstwerk bestaat wat ik eerder gemaakt en geëxposeerd heb voor de expositie 25x25x25, ook in het Mondriaanhuis. Het kunstwerk, getiteld, M Stands 4, is een 3D portret van Piet Mondriaan, half als jonge man, half als oudere man. Later, gedurende dezelfde expositie heb ik geparticipeerd in het randprogramma met een gelijknamige lezing. Voor deze lezing heb ik een beeldmerk ontworpen waarin ik figureer voor het kunstwerk alsof het een enorm groot portret is. Dit is dus het logo van keuze voor het Mondriaanhuis. En Ik zeg met enige trots dat het, met wat aanpassing, dus nu het logo van het 150 jaar Mondriaan jubileum is.
(English) The Mondriaanhuis Amersfoort asked me to create a logo for the 150 years Mondriaan anniversary. They already had an image in mind, that image is partially an artwork I created for an earlier exhibition 25x25x25 (2019) in the same Mondriaanhuis. This artwork is a portrait in 3D of Piet Mondriaan, half as a young man, half as an older man. Later on, during the same exhibition I participated in an additional side- program with a lecture about finding the Mondriaan in me. For this lecture with the same name, M Stands 4, I created a logo featuring me creating the artwork as if it was a huge portrait. This is the very logo that the Mondriaanhuis set their eyes on. Now I am proud to say that, with a little adjustment of course, it became the banner for the 150th anniversary!
(NL) Er is een kort interview gepubliceerd op StartDesignArt, (startpage for professional art and design). In dit interview probeer ik wat inzicht te geven in mijn denk en werkwijze.
Hieronder een beknopte weergave, het hele interview is te lezen opStartDesignArt.
(ENG) StartDesignArt (startpage for professional art and design) published a short interview with me . In this interview I try to give some insights in the way I think and work.
Below a brief summary, the whole interview can be read at StartDesignArt.
As an artist I am driven and stimulated by the zeitgeist, current events, daily absurdity and human shortcomings. In other words, the condition humaine. Engagement is not so much a choice but a visual outcome of what naturally goes on in my head. I look for the common ground and wrap it in a somewhat aesthetic image. I find aesthetics an important part of my work because it is the connection for the underlying idea. The term elusive is used when people want to characterize me. That elusive is not my chosen definition. For me everything falls together in a logical way and there is a clear underlying motive. …….read more click me
I like to set something in motion, no matter how small. That may be my motivation and the bigger concept. Painting is kind of a spiritual necessity for me. It calms you down but it is also a fight, a fight with matter, patience and with myself. With painting, more than with anything else, the action is never self-evident, you can never fall back on previous successes, the solution for a good result is neither self-evident. ………..read more click me
“Be a master and a designer of yourself”, says Friedrich Nietzsche. This is about empowerment, about the ability to improve yourself, to be allowed to develop and grow despite (at least that’s how I read it) descent, nature and nurture. By shaping yourself you also make a start on shaping finer and better circumstances and who knows, maybe a slightly better world. ………………..read more click me
Basically I have this certain urgency to create. This urgency can also be ‘disappearing for a while’, but more often it is a compelling thought that imposes itself on me. This can be an idea, a word, an image, a sentence, a statement. By nature I have a restless soul and a head like a crowded house. Producing out of something that goes on in my head is tantamount for opening a valve to let some pressure out and create new space. So for me personally, a creative process is also very healthy for my mind. It keeps things in balance. …….read more click me
Conversely, it would be vain to state that I might be able or willing to influence others. I hope perhaps to inspire others. If we zoom out for a moment, you can currently see that engaged art is regaining a place within visual art. That is a great development. …….read more click me
Bij deze presenteer ik mijn laatste art print, Lilac Wine.
Dit is no.09 van de Helden/Heroes serie, de B- sides. 120/80cm, limited & signed 1/5
De A en de B Sides omvatten 18 artprints nu.
Lilac Wine is mijn tweede portret van Jeff Buckley. Het eerste portret heette Dream Boy no 09 van de Helden A Sides 1/1.
Buckley is de vreemde eend in de Helden bijt Hij kwam pas laat en bleef een mysterie voor mij. Terwijl ik met de meeste van mijn andere helden op een of andere manier ook een persoonlijke klik maakte, deed hij dat niet. Hij is een volkomen vreemde. Zijn muziek overviel me bij verrassing. Ik was niet van plan dit album te kopen toen ik door de cd’s bladerde bij Minstrel Music (Assendorp, Zwolle).
Ik moest het toch hebben . Op een of andere manier had ik het ooit al eens ergens opgeslagen. Toen, eenmaal thuis installeerde ik me voor een luistersessie met ogen dicht. Mijn vriend Erik illustreerde de muziek als ietwat hysterisch. Met name het eerste nummer Mojo Pin raakt alle noten in het register. Dus ik nam Grace mee naar mijn atelier en daar vond het opnieuw zijn weg naar mijn oren. De hysterische noten waren eigenlijk wel fascinerend en het album ontvouwde zich als een duister mystiek sprookje. Het kroop onder mijn huid en bleef daar. Gepassioneerd is het woord wat in me opkomt. Buckley overleed net zo mystiek als zijn album en hij voor me waren. Verdwenen, verdronken in Wolf River Marina in Memphis Tennessee. De avond daarvoor sprak hij over zijn manische depressie met zijn vader. Donker en licht kunnen zo dicht bij elkaar bestaan in een hart dat ze het kunnen laten breken en de gastheer kunnen verslinden. Maar toch, hij heeft ons achtergelaten met iets stralends en moois. Say Grace, Halleluja!
Hereby I present my latest art print, Lilac Wine, to you.
This is no.09 of the Heroes series, the B- sides. 120/80cm, limited & signed 1/5
Lilac Wine is the second portrait of Jeff Buckley I made. The first portrait was called Dream Brother no 09 from the Heroes A- side series.
The A and B-sides holds 18 art prints in total now.
Buckley is the odd man out in the Heroes series. He came in late and remained a mystery to me. While most of my other heroes kind of made a click with me on a personal level, he did not. He is a total stranger. His music caught me by surprise. I did not even plan to buy his record when I was browsing through the second-hand discs at Minstrel Music (Assendorp, Zwolle).
I felt like buying it. Somehow I stored this record in the back of my head for a while. Then at home I installed myself for a session with closed eyes absorbing this new album. My boyfriend Erik defined the sound as a bit hysterical. Especially the first song Mojo Pin hit all the notes in the register. So, I took Grace to my atelier and there it found its way to my ears again. The hysterical notes were actually quite fascinating and the album unfolded itself like a mystical and dark fairy tail. It grew on me and got hold of me. Passionate is the word that comes to mind. Buckley died ever so mystical as this album and he was for me. Disappeared, drowned in Wolf River Marina in Memphis Tennessee. Confessing his manic depression to his dad the evening before. Darkness and brightness can live so close to each other in one heart that they can actually tear it apart until it devours its host. Still he left us with something bright and beautiful. Say grace, Hallelujah
Mijn werk Must H(e)ave(n) is vanaf vandaag (22 april 2021) te zien in de expositie: Keerzijde van de vrijheid.
“Vorig jaar was het 75 jaar geleden dat we bevrijd zijn. Wat betekent vrijheid nu? In deze expositie verbeeldt iedere kunstenaar zijn of haar eigen keerzijde: oorlog en onderdrukking, vluchtelingen, innerlijke vrijheid en onvrijheid, leven in een wereld waarin je overal gevolgd kunt worden. Wat hebben we ervan geleerd? Het wordt mooi samengevat in de volgende quote: ‘Op pad in grote vrijheid, kom ik mezelf met enige regelmaat tegen.’”
Overige deelnemende kunstenaars, Gerard Akerboom, Barbara Bläsing, Michiel Delius, Jan van Dijk, Harry Dukker, Boudewijn Korsmit, Adri Langbroek, Adriana Nichting, Hadewijch Ouwendijk, Sari Piek, Cécile Sponsen en Jos Verschaeren
Meer info @ https://deploegh.nl/kvdv/
22 april tot 23 mei In Galerie de Ploegh. Open: do/vrij 11.00u tot 17u en za/zo van 13u tot 17u. Reserveren kan via de website: www.deploegh.nl
Over het werk: Must H(e)ave(N) 2020 – acryl op canvas- 100 x 100 cm
Een moderne allegorie & vanitas over aanbidding. Het is een moderne allegorie & vanitas over aanbidding. Bij gebrek aan exacte wetenschap werd In de klassieke tijd het goddelijke aanbeden. Daar is van alles over te vinden maar is ook goed voor te stellen. De mens was nietig en probeerde zo dicht mogelijk bij het Goddelijke te komen. Het leven was onredelijk en schiep zoveel vragen dat er haast wel iets groters moest zijn wat alles in een logisch perspectief zou zetten. Waar leven zo oneerlijk, kwetsbaar en futiel leek kon troost en reden gevonden worden in een groter plan. Anno 2020 kunnen we zeggen dat God en het spirituele enerzijds een modieuze revival door maakt. Maar anderzijds zou je kunnen stellen dat als God voor zuivere spiritualiteit staat dat God hartstikke dood is. De devotie heeft zich grotendeels van het spirituele naar het materiele verlegd. Merknamen worden vereerd. Geluk is te koop. Hoe waar deze uitspraak soms is laat dit beeld zien. Want het is geen fictief beeld het is een bestaande situatie die vast gelegd is tijdens een willekeurige Black Friday. Ik heb het slechts opnieuw naar de oppervlakte gehaald. Het is een fel realistisch en schetst een niet al te fraai beeld van een uitwas van de moderne mens. Als kunstenaar is het geweldig om met deze thema’s te spelen en iets zichtbaar te maken. Het is gelukkig niet de enige waarheid.
Roze plastic tas, van De Bibliotheek, met een Einstein quote, aan mij gegeven door atelier genoot Corine Aalvanger, tape, een reflector en witte acryl verf op een houten frame.
Het is best ironisch dat zo’n grote geest als Albert Einstein zegt dat hoe meer hij weet, hoe meer hij zich eigenlijk realiseert dat hij niets weet. De woorden van een wijze man.
Als we dit door een hedendaagse bril bekijken zien we dat kwaliteit, matige kwaliteit, feitelijke en fictieve informatie onze systemen en geest overspoelen.
Maar worden we er wijzer van? Ik zou zeggen van niet. We zijn niet in staat zo’n overvloed van oppervlakkige, van alles wat, kletspraat en belangrijke informatie te verteren op een 24/7 basis en ook nog eens diepte inzichten verkrijgen. Heel simpel, het is te veel, en afgezien van een paar soundbites, blijft het niet hangen. Intelligentie stelt je in staat om abstract en volgens een bepaalde logica te denken. Het is de kunst van weten hoe te interpreteren en hoe informatie te gebruiken waarmee je uiteindelijk kennis vergaard. Volgens Einstein zou echte kennis je nederig stemmen. Als hij vandaag geleefd zou hebben zouden zijn woorden dan zoiets als dit hebben geklonken?: “He-man, Ik heb ook een mening maar om eerlijk te zijn, wat weet ik nou eigenlijk.
(ENG)
Ik Besef Dat Ik (N)iets Weet (I realize that I Know Some(No)thing) verbal 141
Pink plastic, public library, bag with an Einstein quote, handed to me by colleague, Corine Aalvanger, tape, a reflector and white acrylic paint on a wooden frame,
It’s ironic that a great mind as Albert Einstein states that the more he actually knows, the more he realizes that he actually knows nothing. These are indeed words of a wise man. If we review this in a contemporary way we see quality and poor quality, true and false information are flooding our systems and minds. But do we really become any wiser? I would say, not. We are not capable of digesting an abundance of shallow, miscellaneous, chitchat and important information on a 24/7 basis and get in-depth insights at the same time. It’s simple, if it’s too much. Except for a few sound bites, it won’t stick. Intelligence enables us to think in abstractions according to certain logic. It is the art of knowing how to interpret and use information. This is how knowledge is obtained. According to Einstein, real knowledge makes humble. If he would still be alive today, could his words sound something like this?: “He-man, I do have an opinion too but to be honest, what do I really know”.
De Heilige Koe en het Stalen Ros (verbal 142)
Gevonden gebroken plastic wiel velg, geknipte tekst en afbeelding uit oude krant van Lady Liberty haar neus dicht knijpend tegen de stank, op/in een houten frame.
Dit is hoe ik nooit mijn rijbewijs haalde. Toen ik nog geen 18 was kwamen mijn ouders met een deal die de meeste tieners niet kunnen weerstaan, De deal was simpel, niet roken voor je 18e!. Het was mijn eerlijke intentie om niet te roken maar ik bleek slecht gemotiveerd. Om te illustreren; het begon met een stage bij een Amsterdams modellen bureau. Deze gelegenheid plaatste me voor de ultieme test. De asbakken daar waren tot en over de nok gevuld en op een dagelijkse basis ik kreeg vaak een sigaret aangeboden om wille van diverse sociale redenen. In eerste instantie nam ik er wel eentje uit beleefdheid maar later kon ik het al niet meer weerstaan. Ik was 17 en besloot mijn nieuwe hobby eerlijk op te biechten, wetende dat dit dure cadeau op het spel stond. De consequentie; geen rijbewijs voor Marit. Een opmerkelijk ding kwam hierdoor wel aan het licht, Ik vond het helemaal niet erg. Tot nu toe ben ik altijd rijbewijs en autoloos geweest en eerlijk het maakt mij geen bal uit. In een wereld waarin de auto de dubieuze status van de Heilige Koe heeft verkregen ben ik nog altijd blij met mijn oude niet- elektrische- Stalen Ros. Daarnaast rook ik al een poosje niet meer en ben dus zeer up to date met mijn zero uitstoot!
(Eng)
The Holy Cow and the Steel Steed. (verbal 142)
Found wheel rim, cut text, picture of Lady Liberty while she’s pinch her nose for bad smells on paper on a wooden frame
This is how I never got my drivers licence. When I was still 18 minus, my parents offered me a deal most youngsters cannot resist. The deal was simple; do not smoke before your 18th birthday.
It was my honest intention to not smoke but I seemed ill motivated. For one, I started an internship at a model agency in Amsterdam; this event really put me to the test. The ashtrays were piled up high on a daily basis and I was frequently offered a smoke for all kinds of social reasons. At first I did it out of politeness, but then I could not resist. I was 17 and boldly decided to come clear to my parents about this new habit, knowing this expensive gift was at stake. The consequence of this confession was, ‘no drivers licence’ for Marit. A remarkable thing came to light, I did not mind at all!! Up to now I remained driver-licenced and car-less and frankly, I couldn’t care less. In a world where the car reached the dubious status of a Holy Cow I hold on steady to my old Steel Steed instead. Besides, I also quit smoking, so I’m truly up to date with this zero emission thing going!
ACT verbal no. 143
Rode ‘FNV vakbond Actie’ vlag, hangend in de berm gevonden, witte acryl verf en papieren ondergrond op een houten frame.
Om ons voor te bereiden op een duurzame of überhaupt een toekomst zouden we…. bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla, economische groei, bla, bla bla bla bla, aandeelhouders belangen, bla bla bla bla bla bla bla bla bla, bla bla bla bla bla bla bla bla bla, koopkrachtplaatje, bla bla bla bla bla bla bla bla bla, consumenten belangen, bla bla bla bla bla bla bla bla bla, werkgelegenheid, bla bla bla bla, belasting voordeel of paradijs, bla bla blagezonde economie, bla bla bla, cijfers, bla bla bla, beurzen, AEX, bla bla bla, tarieven, bla bla bla, en vele andere excuses, bla bla bla…………………………ACT
(Eng) ACT verbal no. 143 Red ‘FNV union Action’ flag, found lingering in roadside bushes, white acrylic paint and paper stabilizer on a wooden frame.
To prepare our selves for a sustainable or any future for that matter, we……bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla, economic growth, bla, bla bla bla bla, stakeholders interest, bla bla bla bla bla bla bla bla bla, bla bla bla bla bla bla bla bla bla, purchasing power, bla bla bla bla bla bla bla bla bla, consumers needs, bla bla bla bla bla bla bla bla bla, employment opportunaties, bla bla bla bla, tax benefits or paradise, bla bla bla, healthy economy, bla bla bla, figures, bla bla bla, stock markets, AEX, bla bla bla, rates, bla bla bla, and many more excuses, bla bla bla…………………………ACT
Travel Light verbal 144
Twee ansichtkaarten van Boomerang support card, aangeboden op een weggeef stalletje langs de weg, op een badstoffen hoeslaken op een houten frame.
We zijn allemaal niet veel of ver weg geweest het afgelopen jaar. Covid hield ons dicht bij huis. Dit zou weleens de perfecte gelegenheid kunnen zijn ongebaande paden in je huis en je hoofd te ontdekken. Fantasie reist ver, voorbij grenzen, beperkingen en restricties. De spreekwoordelijke zware koffer is meer een last dan een lust. Maar toch lijkt het dat we graag gewicht dragen zelfs als het ons vertraagd. Ik heb altijd avontuur en levenservaring boven bezit en veiligheid verkozen. Ik koetser alles wat mij ten deel is gevallen. Zelfs de donkere kanten gaven waardevolle inzichten achteraf.. De enige dingen waar ik echt aan hecht zijn mij geliefden en mijn creativiteit. Maar ik ben ook een vrouw, dus als ik mijn vakantie koffer in pak, ongeacht de omvang, het zal tot de nok gevuld worden en zeker te zwaar zijn. Maar verder, houdt ik er van om licht te reizen.
(Eng)
Travel Light verbal 144
Two postcards of Boomerang support card offered on a give away stand on the roadside, on towelling fitted sheet on a wooden frame.
We all haven’t been around much past year. Covid kept us close to home. This could be the perfect opportunity to explore the unbeaten tracks of your home and minds. Imagination travels far, beyond any border, any limitation and any restriction. The proverbial heavy suitcase is more of a burden then it is a comfort. But still it seems we like to carry weight even if it slows us down. I always choose adventure and life experience over assets and securities. I Treasure everything life gave me. Even the dark sides gave insights that were of great value in hindsight. The only true things I cling to are my loved ones and my creativity. But, I am still a woman, so when I pack my actual holiday suitcase, no matter the size, it will be packed to the max and is often way too heavy. Otherwise I like to travel light.
Would You Like Me Better If I Was A Selfie? Verbal 145
Geknipte tekst uit tijdschriften, kranten en verpakkingsmateriaal, roze afplaktape, een uitgeprinte ‘eigen’ selfie op oud douche gordijn op een houten frame.
Hallo ik ben Cat, ook wel Copycat genoemd. Je komt mij veel tegen in het vergaarbakje van de vooruitgang. Ik vier mijn eigenheid door zo veel mogelijk op anderen te lijken. Je hoeft niet diep te zoeken want ik beweeg me net onder de oppervlakte van zo’n beetje alles. Ik dank mijn ouders en in sommige gevallen de plastisch chirurg voor mijn geweldige verschijning. Ik ben pure poëzie gevangen in een naar perfectie strevend lichaam, gezicht en outfit van merk X. Als ik kon zingen zou ik mezelf bezingen, dit Godsgeschenk aan de wereld.. Fijn dat jullie er ook zijn; like, subscribe en koop dit product wat ik persoonlijk onderschrijf. Ik ben zo begaan met mezelf dat er geen tijd meer is om me druk te maken over dingen die er wel toe doen. In het licht van de eeuwigheid lijkt het misschien raar maar vandaag ben ik de bomb! Gelukkig is er verder niet zo veel aan de hand in de wereld. Alles is flex. Ik ben een fenomeen, de ambassadeur van leegte. Kijk, zo zie ik er uit als ik een kusmondje maak.
(Eng)
Would You Like Me Better If I Was A Selfie? Verbal 145
Cut text from magazines, newspapers and packaging, pink tape, a printed ‘selfie’ on old shower curtain on a wooden frame.
Hello I am Cat, Copycat for friends. You might find me in the receptacle of progression. I celebrate my uniqueness by looking and acting much the same as others. No, you don’t have to search too deep, I am right here below the surface of almost anything. I thank my parents and on some occasions my plastic surgeon for my magnificent appearance. I am pure poetry captured in an, ever striving for perfection’ killer body, face and outfit of brand X. If I could sing, I would praise me, a God given present to the world. Good to have you around, please like, subscribe and buy this product, which I personally endorse. I am so involved with me; I simply do not have time left for things that actually do matter. In the light of eternity this might look strange, but today I’m truly the bomb. Fortunately not much is happening in the world. It is all Hunky Dory. I am a phenomenon, the ambassador of emptiness. Look, this is me making a sexy duck face…………
Tomato Tomato (Black Milk) 146
Twee flesjes sap, acryl, schoolbordverf en transfer op een oud douche gordijn op een houten frame.
Mijn doel met deze twee flesjes was om een scherp contrast tussen zwart en wit te maken. En het te linken aan het ‘echte’ leven.
Spontaan kwam de titel Black Milk in mij op. Toen ik wat ging zoeken om de originaliteit te checken kwam ik dit gedicht van Paul Celan als eerste tegen, het heet Dodenfuga (Todesfuge) alias Zwarte Melk, (Schwarze Milch).
Het is een gedicht over de holocaust en de Joden vervolging. Hieronder een paar regels om te illustreren: (origineel in Duits)
“Black milk of daybreak we drink you at night we drink you at midday Death is a master aus Deutschland we drink you at evening and morning we drink and we drink this Death is ein Meister aus Deutschland his eye it is blue “
Dat komt wel binnen.
Ten tweede vond ik de song Black Milk van Massive Attack, wederom een paar regels;
“You’re not my eater I’m not your food”
En tot slot lip ik tegen underground Rapper,Curtis Eugene Cross alias; Black Milk, aan. Hieronder een regel uit zijn nummer ‘Could It Be’:
“I don’t represent no colors, I represent my lil’ sisters and brothers”
Deze 3 voorbeelden die ik vond hadden allen verschillende oorsprong en invalshoek. En niet direct of door elkaar geïnspireerd zeggen ze toch min of meer het zelfde; veracht of veroordeel mij niet op mijn voorkomen omdat het anders is dan het jouwe.
Of om nog een heel ander melk gerelateerd gedicht te quoten;
“No matter how black the cow, he still gives white milk”
Conclusie; Wat ons onderscheid is niet de kleur van onze huid of onze achtergrond. In hoe we anderen behandelen schuilt onze menselijkheid.
(Eng)
Tomato, Tomato (Black Milk) verbal 146
Two cans of juice, acrylic and blackboard paint and transfer characters on an old shower curtain on a wooden frame.
My aim with these two bottles was to visualize a sharp contrast, black and white. And connect it to real-life issues.
Spontaneously the title Black Milk came to mind. When I did some research to check it’s originality I first stumbled on a poem by Paul Celan called Deathfugue (Todesfuge) alias Black Milk, (Schwarze Milch).
It is a poem about the Holocaust and the persecution of Jews. A few lines below to illustrate this poem (The original is in German):
“Black milk of daybreak we drink you at night we drink you at midday Death is a master aus Deutschland we drink you at evening and morning we drink and we drink this Death is ein Meister aus Deutschland his eye it is blue “
Heavy stuff.
Second I found this song by Massive Attack called Black Milk, again a few lines:
“You’re not my eater I’m not your food”
And finally I bumped into underground Rapper, Curtis Eugene Cross alias Black Milk. Below a line from his song ‘Could It Be’:
“I don’t represent no colours, I represent my lil’ sisters and brothers”
These 3 samples I could find about Black Milk are from different sources and angles. Not directly inspired by or on each other, but maybe all holding the same message: do not loathe, or judge me, for my appearance or roots is different than yours.
Or to quote another poem in the milk sphere;
“No matter how black the cow, he still gives white milk”
Conclusion, What separates us is not a skin colour or background. In how we treat others our humanity is determined.
Lifes Of Our Days verbal 147
Een gevonden plastic tas van ‘Lifestyle Home Collection’, bord verf, een handafdruk met rode inkt en zwarte plakletters op een houten frame.
Een incorrecte re-shuffle van Days Of Our Lives, de titel van een soapserie (1965) die ik nooit heb gezien Maar met dank aan Joey Tribbiani (Matt Le Blanc) uit de Friends serie (90ties) waarin hij een acteur speelde die op zijn beurt Dr. Ramoray uit Days of Our Lives speelt, is het bij mij ergens blijven hangen. Ik heb mezelf toegestaan om het woord Lives In dit kunstwerkje, vrij te benaderen met het incorrecte meervoudige Lifes. Op de tas die ik gebruikte stond het woord Lifestyle en als een interventie heb ik de laatste 4 letters zwart gemaakt met het resultaat dat je nu ziet. Dat noemen ze roeien met de riemen die je hebt. Wat nu, als we het incorrecte en opgedraaide titel nu op een wat meer filosofische manier bekijken? Hoeveel levens blijven er over in onze dagen? De dagen zijn oneindig maar het leven er in neemt met het verstrijken ervan af…..
(Eng)
Lifes Of Our Days verbal 147
A found plastic bag of ‘Lifestyle Home Collection’, blackboard paint, and handprint with red ink on paper and black transfer characters on a wooden frame.
An incorrect re-shuffle of Days Of Our Lives,a title of a soap series (1965) I have never seen. Thanks to Joey Tribbiani (Matt Le Blanc), from the series Friends (90ties) where he played an actor who plays dr. Drake Ramoray in the Days Of our Lives series, it stayed hooked in my mind. I allowed myself a free approach to the word Lives. Lives became Lifes, the non-correct plural of Life, in my artwork. The bag I used spelled Lifestyle and as an intervention I blacked out the last 4 characters out resulting in lifes. Play the hand you’re dealt, they say. But what if we turn the reversed and incorrect title into a more philosophical direction. How many lives are remaining in our days? The days are infinite, but lives in it are diminishing as days go by……..
Against Better Judgement verbal 148
Metalen onderdelen van een weckpot, een gevonden metalen ring met hoornachtige uitsteeksels erop, witte acrylverf en gevonden en geknipte letters op een badstoffen hoeslaken op een houten frame.
De dingen die we allemaal niet tegen beter weten doen! The better judgement, het betere weten is kennelijk de brave Hendrik naast het de sexy irrationaliteit. Maar rationaliteit bewees zich zijn eigen gelijk telkens weer. Again, again and again and again(st) better judgement.
(Eng)
Against Better Judgement verbal 148
Metal parts of a conserving jar, a found metal ring with horn-like snags on top, white acrylic found and cut characters on a towelling fitted sheet on a wooden frame.
The things we do against better judgement are countless. The better judgement is obviously the boring goody two shoes next tosexy irrationality. But rationality often proves itself right again, again, again and again(st) better judgement.
Sucker Markberg verbal no 149
Pagina uit de krant over ‘fake news’ en virus waanzin, gevonden en geknipte tekst, geprinte like/dislike duim en witte acrylverf op een houten frame.
Big Brother is geen mythe. Hij leeft en is onder ons. Sommigen zeggen dat het een buitenaards wezen is dat hongert naar informatie om naar zijn moeder planeet te sturen. Daar is natuurlijk geen bewijs van. Of wel….Hoe dan ook, hij ziet er zeker wel zo uit met zijn glazige blik. En serieus, hoeveel bewijs heb je echt nodig.
Door ons is het data monster, Big Brother, is erg succesvol. Wij, de goedgelovigen, voeren hem dagelijks met onze meest persoonlijke verhalen. Grote broer houdt van onze toewijding. Tot op het bot. Het maakt hem en onze achterdocht groter en groter totdat het op een dag in ons gezicht ontploft. Dus mocht je je ooit afvragen waar de echte macht huist en wie de grootste invloed heeft?… Fijne dag nog.
(Eng) Sucker Markberg, verbal no 149
Page from newspaper about ‘fake news’ and ‘viral madness’, found and cut text, printed like/ dislike thumb and white acrylic on a wooden frame.
Big Brother is not a myth. He is very much alive and amongst us. Some say he is an alien, hungry for information to send to his mother planet elsewhere. There is no proof of that. Or is there…
However, he most definitely looks like one, with his glassy gaze. And really, how much proof do we need.
The data monster, Big Brother is very successful with us. We, the gullible believers are feeding his hungry jaws daily with all our most personal affairs. The Brother loves our commitment. He loves it to the bone. It makes him and our suspicion grow bigger and bigger until it will finally blows up on us!
So if you ever wonder where the powers to be homes…and who is the most influential of all……….Have a nice day.
Life Of Brian verbal no 150
Witte plastic dopjes van melkkartonnen, zwarte metalen doppen van rode wijn flessen op witte foamboard in een houten frame.
Het is al even geleden dat de Monty Python film Life Of Brian (1979) een coffee corner onderwerp was. Goeie films kunnen steeds opnieuw gezien worden. Life Of Brian is zo’n film. Ondanks het feit dat het Monty Python en dus Life Of Brian vooral te doen was om absurditeit en humor, draagt het ook een grote waarheid in zich. En dat is; dat mensen altijd op zoek zijn naar leiders, messiassen en profeten, goed of vals. Zoals Brian in de film, per ongeluk en tegen zijn wil wordt herkend als de zoon van God, zo claimen anderen dubieus leiderschap en worden desondanks toch ook vereerd. We zien de meest vreemde vormen van abject populistisch leiderschap beloont met aanbidding. Ik denk dat, dat komt door constante staat van verwarring in een verwarrende wereld.
(Eng)
Life Of Brian verbal no 150
White plastic caps of milk cartons, black metal caps of red wine bottles on white foam board in a wooden frame.
It has been a while since the Monty Python film Life Of Brian (1979) was a coffee corner topic. Great films can be seen over and over again. Life of Brian is one of those films. Although Monty Python thus Life Of Brian was all about absurdity and laughs, it holds a great truth in it. That is; people always seek leaders, messiahs and prophets, good or false. As Brian in the film is, accidentally and against his own will, recognized as the Son of God, many others claim dubious leadership and get worshipped too? We see the strangest samples of abject and populist leadership rewarded with worship. I reckon this is a result of constant state of confusion in a confusing world.
Lees meer over Remians Of Today @ https://maritotto.nl/remainsoftoday/
Read more about Remains Of Today @ https://maritotto.nl/remains-of-today-english/
Bij deze presenteer ik ‘To Avoid A Void’ – audio video experience no. 09.
Deze video maakt onderdeel uit van de grotere kunstinstallatie ‘Remains Of Today’.
Featuring: Blue Tang, Green Turtle, Smooth Trunkfish, Chub and the Angel Fish
Over deze video; Sinds ik oog in oog heb gezwommen met deze schitterende zeedieren hebben zij mijn hart gestolen. Mijn beeld over zeeleven is nooit meer hetzelfde geweest na de eerste kennismakingen. De onderwaterwereld is betoverend. Ik voel daar een diepe verbondenheid mee. Maar een diep verdriet komt over me als ik bedenk dat we het massaal aan het uitroeien zijn. Daarom deel ik die schoonheid (en een van de bedreigingen) graag met jullie.
Remains Of Today is a serie van meer dan 100 kleine communicerende kunstwerken gemaakt van straat afval en restmateriaal. Muzikant en producer Ali Reza Tahoeni a.k.a. A.R.T. heeft soundtracks gemaakt van deze individuele kunstwerken. Ik heb vervolgens weer videoclips gemaakt bij zijn soundtracks.
Elk kunstwerk uit deze serie komt ook met een kleine filosofische bespiegeling of een commentaar op de actualiteit.
Het verhaal van To Avoid A Void gaat als volgt;
Deze readymade is uit een plastic bescherm zakje geknipt. Ik kan me niet meer herinneren wat er in zat. Veel van deze zakjes en verpakkingen eindigen uiteindelijk in onze straten, wateren en uiteindelijk in onze zeeën en dit zijn geen zeeën van tijd. Het product uit het zakje was waarschijnlijk afkomstig uit het verre China. Ik neem dat aan, sorry voor mijn stereotypering, omdat Chinese bedrijven vaak zogenaamde Engelse waarschuwingsteksten op hun verpakkingen zetten. Deze teksten zijn vaak vrij vertaald naar het Chinglish en zitten vol van onschuldige, grappige fouten. Als we het er nu toch over hebben, de boodschap in de tekst op dit kunstwerkje lijkt duidelijk; Avoid a void!
Hereby I present ‘To Avoid A Void’ – audio video experience no. 09, to you
This video is part of the greater art installation of ‘Remains Of Today’.
Featuring: Blue Tang, Green Turtle, Smooth Trunkfish, Chub and the Angel Fish
About this video: Since I have been face to face with these beautiful sea creatures they stole my heart. My perception on sea life was never the same after the first encounters. The underwater world is enchanting. I am stuck with a deep love for the big blue. But deep sadness is what I feel when it comes to the massive destruction we bring upon it. This is why I’d like to share this beauty (and one of it’s threats) with you!
Remains Of Today is a series of more than 100 small communicating artworks made from (street) litter. Musician and producer Ali Reza Tahoeni a.k.a. A.R.T. made soundtracks of the individual artworks. To finalize it I made video clips to accommodate these soundtracks.
Each separate artwork from the Remains Of Today series goes with a small story, a philosophical reflection or a comment on current affairs and contemporary events.
The story of To Avoid A Void goes as follows;
This readymade is taken from a plastic protection sheet or bag. I can’t recall the content or use of it. Many of these bags and wrappings end up in our streets, waters and eventually in our seas and I do not mean seas of time. The original product hosted by this sheet or bag came probably all the way from China. I presume this, excuse my stereotyping, because the Chinese companies often send products accompanied with so called English warning notes. These notes are freely translated into Chinglish, filled with harmless and cute mistakes. When it comes to these lines on this piece, the message seems clear: Avoid a void!
Al-Tiba9 Contemporary Art is an international exhibition of contemporary art, featuring art in the field of Photography, Installation, Sculpture, Video art, Virtual Art, Performance, and Fashion design.
For a short impression see below:
10 Questions with Marit Otto
Marit Otto is a multi-disciplinary artist. Her artworks have a strong sense of aesthetics and a firm arrangement of color and composition. Her creating process is comparable with the process of a graphic designer. The concept, the idea is leading.
Otto’s art is often a personal reflection of social issues and current affairs. Her art is highly aesthetical, but it also contains distressing elements that evoke a feeling of uneasiness. This contradiction is a recurring theme in her artwork. Do you really see what is shown? What lies underneath?
To the artist, innovation is not a purpose in itself but the result of progressive insight and the need to stretch and push her own boundaries. Her two latest series, Metropolitans and Brave New World, are her response and reflections of all that occurs in modern society. It shifts from irony to dystopia.
She is also working on a series of digital artworks that listens to the name Heroes and a larger multi-disciplinary art installation called Remains Of Today. This contains small environmental artworks of found objects and materials, short philosophical stories to accommodate it, music composed by a musical composer called Ali Reza Tahoeni, and the artist making a video clip to finalize it.
INTERVIEW
You are a multidisciplinary artist; thus, you work with a vast range of different techniques. How and why did you start experimenting with different techniques?
Me experimenting with various methods and techniques have something to do with the lack of artistic dogmas. My background is as a graphic designer, and I brutally entered the art world ‘without asking’ when I was 25. I had no academic approval, so to speak. At first, this was a disadvantage when it came to opportunities and credibility. On the other hand, it was an advantage; I had no set boundaries and, more importantly, no pretense. I just wanted to make myself happy before even wondering about me getting accepted in the art world. This gives tremendous freedom to experience and create. My first and biggest artistic love was painting. I felt a deep need to paint. Nothing tops what kind of magic a simple brush can do. Mentally stepping into this other world, feeling lifted and in touch with some kind of hidden universe…….
Al-Tiba9 Contemporary Art is an international exhibition of contemporary art, featuring art in the field of Photography, Installation, Sculpture, Video art, Virtual Art, Performance, and Fashion design. Its annual exhibitions held at MAMA National Modern and Contemporary Art Museum of Algiers, majestic five-story building, is one of the jewels of neo-Moorish architecture and popular venue for contemporary art in Algeria. Al-Tiba9 Contemporary Art aims to seize, in a particular way, the social reality that consists of creating an interface between the West and the Arab world.
Al-Tiba9 exhibits many well-known, established artists from different backgrounds. It introduces emergent artists to the international scene with a primary focus on contemporary art reflecting modern society and its environment, encouraging innovation and diversity of mediums, which engage potentially the today’s art scene. For this reason, Mohamed Benhadj, founder and curator, has established annual international exhibitions since the Al-Tiba9 foundation in 2013. This has grown a network of collaborations with museums in Algeria and Spain, Art professionals, and international artists.
Al-Tiba9 (الطباق) focuses on light as a manifestation of energy, to achieve multiple levels of reality. This transgressive contemporary show emerges between lights and shadows, human and artificial from here and there, reaching for profound hope but staying rooted in reality.
De serie/installatie Remains Of Today telt nu 140 kleine kunstwerken.Hieronder het overzicht van 120 tot 140
The series Remains Of Today is counting up to 140 little artworks.Below the overview from 120 till 140.
(NL) Heterocera (nachtvlinder) verbal no 121
Kartonnen cilinders van gebruikte schilders tape, zwarte en witte acryl verf op gebruikte badstoffen hoeslaken op een houten frame.
De compositie van de kartonnen cilinders deden me denken aan de vleugelprint van de nachtvlinder of wel Heterocera alias mot. Met de cirkel vormen op haar open vleugels doet de mot net als of het grote open ogen zijn. Ogen die terug staren naar elke potentiele vijand. Mimicry is een prachtige uitvinding van moeder natuur. In vergelijking met ons, wij communiceren ook non verbaal met ons voorkomen. We dragen schoudervulling om breder te lijken, hoge hakken voor langere benen en hoodies om gevaarlijker/cooler te lijken. Menselijke mimicry is er één die valt en staat met het seizoen, de mode, humeur, gelegenheid en uitverkoop.
(ENG) Heterocera (moth) verbal no 121
Carton cylinders of used tape, black and white acrylic paint on used and washed flannel bed cover on a wooden frame.
The composition of the carton cylinders made me think of the wing print of a nocturnal butterfly a.k.a. Heterocera alias moth. As the moth wears it on her open wings these circle shapes pretend to be eyes wide open. Staring back at any potential enemy. Mimicry is one of nature’s finest inventions. In comparison to us, we also communicate with our appearance, without words. We use shoulder padding to look broader, high heels make legs look longer, hoodies to look more dangerous/cool. Human mimicry is one that depends on season, fashion, moods, occasions and sales.
(NL) Stay Safe verbal no 122
Twee HEMA mondkapjes en een omgekeerd spinazie product aanduiding van een plastic verpakking op een houten frame.
Wie had dat een jaar geleden gedacht? Dat we allemaal vrijwillig met een gezicht bedekkend mondkapje op zouden lopen in publieke ruimtes? Gezichtsbedekking is een controversieel politiek onderwerp waar het de Islamitische gezichtsbedekking betreft, de Boerka. Het is opvallend hoe snel we eigenlijk gewend zijn geraakt aan deze nieuwe staat van zijn. De grotere onderliggende vraag is of het ons veilig houdt? Deze vraag hield de gemoederen nogal bezig. Hier in Nederland, niet bekend om de meest volgzame burgers, veroorzaakte het hevige discussies. In realiteit heeft het vooral een symbolische waarde maar geeft het toch een signaal af en houdt mensen bewust. Wat mij betreft, Ik denk dat in situaties als deze de beste stuurlui vooral vaak aan wal staan. Dus ik, onwetend als ik ben waar het gaat om virus kennis, wil graag geloven in de expertise van de experts en neem gewoon mijn verantwoordelijkheid voor zolang als nodig. Wat het beste is? Dat weet niemand echt. Dat is een feit. Dus, stay safe en eet veel spinazie zoals Popeye deed.( : Dat kan sowieso geen kwaad.
(ENG) Stay Safe verbal no 122
Two HEMA facemasks and a conversed Spinach product indication from a plastic wrapping on a wooden frame
Who would have guessed a year ago that we voluntarily would hide our faces behind a small piece of fabric in public spaces? Facial concealment is a controversial political item concerning Islamic face covering, the burka. It is remarkable how quickly we adjust ourselves to this new state of being. The bigger underlying question is; does it keep us safe? Especially in the Netherlands, this question caused a lot of rumour. As for us (the Dutch) not being the most obedient or docile of all people, it even caused a lot of dispute and discussion. As for reality, the facemask might be symbolic and not effective but the symbolic signal it gives keeps people aware of the situation. As far as I am concerned, I think in situations like this all the best helmsmen are ashore. So, me not knowing much about viruses and all, like to believe in all experts and take my part and my responsibility for as long as needed. What’s best? Nobody really knows. That is a fact. Stay safe and eat spinach like Popeye did, it never hurts.
(NL) Not Rocket Science verbal no 123
Mie zak ‘Nie Asli Cap Atoom Bulan’, en krijt formules op schoolbordverf op een Action shop tas op een houten frame.
‘It is Not rocket science’ wordt wel gezegd al iemand niet in staat is een antwoord te geven op een simpele vraag, of om bescheidenheid te suggereren bij overwaardering van en voltooide taak. Als een simpele taak niet goed is uitgevoerd kunnen we de uitvoerder beschimpen door te zeggen ‘Hey, it is not rocket science’, (dommie). Nie Asli Cap Atoom Bulan noodles hebben een raket of bom als beeldmerk. Ik ben er niet zeker van wat ze hiermee bedoelen, misschien dat hun noodles inslaan als een bom. De noodles in kwestie zijn prima te eten maar om nou te zeggen dat het rocket science is……..
(ENG) Not Rocket Science verbal no 123
Noodle bag ‘Mie Telor Asli Cap Atoom Bulan’, and crayon formulas on blackboard paint on an Action shopping bag on a wooden frame.
It is not rocket science is what is said when a person is not capable of answering a dead simple or obvious question, or to presume modesty after an achieved mission if one is over complimented. If a simple task to be done by another is not performed properly we can accuse the person in charge of incompetence by saying ‘Hey it is not rocket science (stupid). Mie Telor Asli Cap Atoom Bulan noodles have a rocket or missile as a logo. Not sure what they mean by that, maybe that their noodles hit you like a bomb. The noodles are good food but definitely not rocket science.
(NL) Usually Shy verbal 124
Plastic tas van de WE en herschikte letters van kant 2 van de tas op een houten frame.
Ja, ik ben van nature verlegen of was dat voorheen. Ik heb daarmee leren leven door de tijd heen en heb het omgebogen tot iets acceptabels. Als kind was ik meer een verlegen observator en een dromer dan iets anders. Eerlijk gezegd ben ik dat nog steeds maar ik ben ook een autodidact go-getter en can do person die communiceert. Gegeven het feit dat ik zowel observatie als communicatie belangrijk is voor een kunstenaar, kan ik zeggen dat het uiteindelijk best goed uitgepakt heeft.
(ENG) Usually Shy verbal 124
Plastic bag from WE andreordered characters with characters from side 02 of the bag on a wooden frame.
Yes I am, ‘usually shy’ or used to be shy. I Learned to live with it over time and bended it into something acceptable. When I was younger, so much younger than today (: I was more of a shy observer and dreamer than anything else. Frankly I still lam but it is hopefully well concealed. I am also a self-taught go-getter and can and do person who communicates. Given the fact that both observation as communication are important for an artist, |t can say in the end it turned out just fine for me.
(NL) Zen- Antenna 125
Gevonden plastic tas van ZAZA en ondefinieerbare gevonden industrieel label van iets op een houten frame.
Er is waarschijnlijk geen woord in het westen zo populair en misbruikt als het Boeddhistische woord ZEN. Het is in feite een perfect voorbeeld van culturele toeeigening. Maar wij zullen nooit of te nimmer de buurt komen van de zen-heid van een Zen monnik. Om eerlijk te zijn, ik doe het ook. Het is niet dat ik overal Boeddhabeeldjes heb neergezet of dat ik de hele dag wierook brand voor een goed humeur of zelfs maar Yoga beoefen. Nee, voor mij is het een gewilde mind set. Het is balans zoeken tussen focus en innerlijke rust wat ik zen noem. Hoe daar te geraken is een ander verhaal. Het is zo makkelijk om overprikkeld te raken in deze tijd, er is zoveel afleiding overal. Mijn methode om de kalme zee van binnen te bewaren is jezelf afsluiten voor informatie die niet relevant is in het moment. Mijn hoofd is namelijk van nature al een ‘crowded house’. Als mijn zen antenne overspoeld wordt gaat mijn zenuwcentrum dicht en gaat mijn geest aan de wandel. Laten we dat zelfbescherming noemen
(ENG) Zen- Antenna 125
Found plastic bag by ZAZA and undefined found red plastic industrial tag of some kind on a wooden frame.
There is probably no word more popular and misused in western society than the borrowed Buddhist word ZEN. In fact, that is a perfect example of cultural appropriation. We can never come close to the Zen-nes of a Zen monk. But to be honest, I do it too. It is not that I place Buddha’s all over the place nor do I burn sandalwood for good vibes or practice yoga. For me it is a desired mind state. It is the balance between focus and inner peace that I call Zen. How to get there is a different story. It is so easy to get over stimulated these days; there is so much extraction. My method to keep the calm sea inside is to block stimuli that are not relevant in the moment. My mind is already an innate crowded house all by itself. When information overruns my Zen antenna my nerve centre shuts down and my mind wanders of. Let’s call this self protection ( :
(NL) Ethos /ἦθος verbal 126
Plastic omgekeerde (drogisterij) Etos tas, transfer letters + extra h en een plastic speelgoed goudvis in een kleine zip-lock zakje op een houten frame.
Onderdeel van de The Remains Of Today serie
Ethos,ἦθος, en ethiek, zijn geworteld in de Griekse beschaving. Aristoteles gebruikte het woord om de karakteristieken van een man/mens te beschrijven. Het woord ethiek kwam iets later maar komt voort uit hetzelfde woord. Het verschil tussen beide woorden is dat ethiek refereert aan een set van morele principes, een handleiding voor een samenleving en als een discipline die goed van kwaad onderscheid. Ethos kan gezien worden als een persoonlijke karakteristiek die zich ergens tussen behoedzaamheid en passie bevindt. Dit wordt getypeerd door hoge moraal en overtuigend leiderschap. Etos (van de drogisterij), hier te zien met de extra h in het midden, toont hoe een woord commercieel ge(mis)bruikt kan worden voor een instant gevoel van juistheid op een subliminale manier. Zo werkt commercie! Het biedt een snelle uitweg voor alle grote levensvragen. Ik heb niks tegen de Etos drogisterij maar een opleving van echte ethos en echte ethiek zou wel fijn zijn.
(ENG) Ethos /ἦθος verbal 126
Plastic (drugstore) Etos bag inside out, transfer characters + extra h and plastic toy goldfish in a small zip lock bag on a wooden frame.
Part of The Remains Of Today series
Ethos, ἦθος, and ethics, are rooted in the Greek civilization. Aristotle started using the word Ethos to describe the personality or character of a man/person. The word ethics came later but is drawn from the same word. The difference between the two is that ethics refers to moral principles and guidelines of a society and as a discipline that handles the barrier between good and evil. Ethos can be seen as a personal characteristic that is somewhere in-between cautiousness and passion. This can be distinct by high morality and convincing leadership. Etos (from the drugstore), here on display with an added h in the middle shows how a word can be commercially (mis) used) to give a sense of instant righteousness, in a subliminal way. This is how commerce works. It offers an easy way out to all larger questions of life. I hold nothing against the Etos drugstore but a revival of real ethos and real ethics would be nice
(NL) Videodrome verbal 127
Oude videoband (opgevist uit afvalcontainer @ the Rieteweg 10 door A.R.T.) en een Dinky Dog cartoon over Bin Laden en Saddam Hoessein de Fugitive Four genaamd, uit Dif Magazine op een Action shopping bag op een houten frame.
Er is een cultfilm die door mij nog niet gezien is maar hoog op mijn one to watch wensenlijstje staat; Videodrome van David Cronenberg. Het zou een van de meest belangrijke cultfilms zijn van de 20e eeuw. Waarom? De film is absurdistisch met een interessant perspectief, zijn tijd vooruit zou je kunnen zeggen. Het gaat over een zekere waarheid die ons aangereikt wordt en de vraag hoever we bereid zijn te gaan om deze te absorberen of naar boven te halen. Internet en reality t.v. bestond toen nog niet (1983) maar één van de film karakters professor Brian o’Blivion (!?) stelt in de film dat het televisiescherm het netvlies van onze geest is. Hij spreekt ook over de nieuwe televisie werkelijkheid die ‘echter’ is dan onze feitelijke levens. De vraag, hoe veel we worden beïnvloed en in hoeverre onze beleving verbogen wordt door boodschappen en beelden die we dagelijks ontvangen, fascineert mij. Deze eeuw gaat waarschijnlijk antwoorden geven op deze media-geest-waarheid paradox. Zelfs in het dagelijks leven veranderen waarheden, vormen en geloven met de snelheid van het licht. Waar leidt dat toe?
(ENG) Videodrome verbal 127
Old videotape (collected from a trash container @ the Rieteweg 10 by A.R.T.) and a Dinky Dog cartoon about Bin Laden and Saddam Hussein called the Fugitive Four from DIf Magazine on an Action shopping bag on a wooden frame.
There is a cult film, still unseen by me but high on the one to watch wish list; Videodrome by David Cronenberg. It is supposed to be one of the most important cult films of the 20th century. Why? The film is absurdist but with an interesting perspective, ahead of its time. It is about a certain truth that is handed to us, and the question how far we are willing to go to absorb or uncover this truth. Internet and reality T.V. did not exist yet (1983) but one of the film characters professor Brian o’Blivion (!?) states in the movie that the T.V. screen is the retina of the mind. He also raps about a new T.V. reality that is more real than our actual lives. The question to what extent we are influenced and how much our perception is bended by messages and images we receive daily, fascinates me. This era would probably give the answer on this media-mind-truth paradox. Even in real life multiple truths, shapes and beliefs are shifting rapidly as we speak, where does it lead….
(NL) Art 4 Breakfast verbal 128
Tekst van een plastic tas en krant, twee houten vorken, een per ongeluk ge-pre-fabte vlek van acryl op papier op een geplastificeerde canvas boodschappentas.
Kunst kleurt de wereld waarin we leven en het verbreed onze perceptie. Voor mij is het van vitaal belang . Het is het zuurstof voor de geest en het overdrachtelijke Engelse ‘food for thougth’. Het houdt mijn hersenen lenig en open en het geeft een doel. Ik zou niet durven te dromen van een wereld zonder kunst. Als de illusie sterft sterven wij ook een beetje.
(ENG) Art 4 Breakfast verbal 128
Text from plastic bag and newspaper, two wooden forks, one white accidental prefab stain with acrylic and paper on plastic coated canvas shopping bag.
Art colours the world we live in and broaden our general perception? For me it is vital. It’s the air that I breathe and the food for thought that I proverbial eat. It keeps my mind limber and open and it gives me a sense of purpose. I would not dare to imagine a world without art. When illusion dies I am sure we all die a little too.
(NL) Wannabe Weekend Warrior verbal 129
Geknipte letters, witte en rode verf op leger tas (originele British army M37 haversack) uit de eerste wereld oorlog op een houten frame.
Deze geweldige alliteratie is niet uit mijn eigen brein ontsproten. De Amerikaanse CNN nieuws commentator Van Jonesis de auteur van deze woorden. Hij gebruikte deze 3 W woorden om de boze menigte te omschrijven die het Capitool in Washington gewelddadig bestormden op 06 januari 2021. Hij gebruikte deze woorden ook om te benadrukken dat dit geen demonstranten waren. Hij noemde het een terroristische aanlag van binnenuit. En ik voeg toe; een grote vieze stinkende en explosieve scheet uit de woekerende onderbuik van de Amerikaanse samenleving. Moet gezegd, deze zogenaamde krijgers, strijders zijn trouwens niet alleen een Amerikaans probleem. Ze zijn iedereens probleem. Wannabe Weekend Warrior, het is een kraakheldere karakterisering en pure poëzie. Zijn woorden in deze wereld nog altijd machtiger dan het zwaard? Laten we het hopen. In dat geval kan kunst ons redden.
Dank je wel; Van Jones, deze is voor jou!
(ENG) Wannabe Weekend Warrior verbal 129
Cut text white and red paint on an army bag (original British army M37 haversack) from the First World War on a wooden frame.
This marvellous alliteration did not sprung from my own imagination. The American news commentator Van Jones is the author of these words. He used these triple W words in his CNN comment to describe the angry mob that was violently storming the Capitol in Washington, on six January 2021. Van Jones used these words to underline that this was not a civil rights demonstration. He called it a terrorist attack by (home grew) wannabe weekend warriors. And may I add, a big nasty, smelly and explosive fart from the festering underbelly of American society. Must be said, these so-called warriors are not just an American problem. They are everyone’s problem.
Wannabe Weekend Warrior, it’s a spot on characterization and pure poetry. Are words in this deranged world still mightier than the sword? Let’s hope so. In that case art can save us!
Thank you Van Jones, this one’s for you!
(NL) Delicate verbal 130
Zwart rubberen halve maan vorm gevonden op straat, een halve doorzichtige kerstbal met gouden ster, uitgedeeld door de Creatieve Coöperatie aan haar atelier huurders, uitgeknipte letters en witte acrylverf op een canvas BNA tas op een houten frame.
Onderdeel van de Remains Of Today serie
De afgelopen decennia moesten we voorzichtig zijn met uitlatingen omtrent de Islam. Gewelddadige Islamitische radicalen tolereerde geen enkele kritiek. Een aantal gewelddadige aanslagen vonden plaats. De aanslagen 9-11, op Theo van Gogh, Charley Hebdo en Bataclan zijn diep in ons geheugen gegrift. Dit veroorzaakte een hoop woede en angst. Anti Islam politiek werd populair. Populistische leiders maakte een quick scan om zo hun eigen politieke gewin te berekenen. Tegenstellingen werden uitvergroot en Moslims werden ten onrechte persona’s non grata.
Radicalen, racisten, extremisten, ongeacht afkomst, zijn nooit de mooiste voorbeelden van idealisme gedreven mensen.
We willen allemaal gerespecteerd worden voor waar we in geloven, wat we denken, doen en zelfs voor wie we zijn en hoe we er uit zien. Ik geloof niet in een God, als zodanig, maar ik geloof in diplomatie, verfijndheid en gemeenschappelijkheid. Radicalisme en extremisme, waar ook vandaan, is de enige vorm van diversiteit de we echt mogen afwijzen.
(ENG) Delicateverbal 130
Crescent moon shaped black rubbery object found on the streets, half of a transparent plastic Christmas ball with golden star, shared by the Creative Cooperation, Zwolle to all her atelier tenants, cut characters and white acrylic on BNA canvas bag on a wooden frame.
Part of the Remains Of Today series
The past decades we had to be cautious with words regarding the Islam. Violent Islamic radicals did not tolerate any criticism. Few violent physical attacks took place. The assaults 9-11, on Theo van Gogh, Charley Hebdo and Bataclan are deeply carved in our memory. This caused a lot of outrage and fear. Anti Islam politics became popular. Populist leaders made a quick scan in order to use these events for their own benefit. Contradictions were enlarged and Muslims became wrongly persona’s non-grata. Radicals, racist and extremist, regardless their background, are not the finest examples of idealist people. We all want to be truly respected for what we believe, think or do and even for what we are custom to or look like. I do not believe in a God, as such, but I do believe in diplomacy, delicacy and mutuality. Radicalism and extremism regardless where it comes from is the only form of diversity we can truly reject.
(NL) Clean Karma.nl verbal 131
Geknipte tekst uit kartonnen keramiek doosje en krant op een klassieke theedoek (aan mij gegeven door college en atelier genoot Corine Aalvanger) op een houten frame.
Wie de bal kaatst kan het terug verwachten, is in feite de essentie van karma. Actie en gevolg zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Volgens de wet van Karman maakt Karma geen onderscheid tussen goed en kwaad. Het is een natuurlijk principe, niet het vonnis van een hogere macht. Elke daad krijgt op termijn een antwoord van gelijke strekking. Men moet wel waarde hechten aan Karma om gevolgen te ervaren. Als er geen waarde aan gehecht wordt zullen er ook geen gevolgen zijn maar dan wacht wel het Nirwana. Wat eigenlijk betekent dat je niet reïncarneert en je geest voor altijd uitdooft of wordt bevrijd net van welke kant je het bekijkt. Hoe dit allemaal in te passen in onze modern westerse samenleving? Tot wie wenden wij ons als we last hebben van onverschilligheid, een spirituele leegte of mentale disbalans? Cleankarma.nl?
(ENG) Clean Karma.nl (verbal 131)
Cut text from a ceramic carton box packaging and newspaper on a classic dishcloth (given to me by colleague Corine Aalvanger), on a wooden frame.
What comes around goes around is the essence of karma. Action and consequence are always intertwined. According to the law of Karman karma does not make a distinction between wrong and right. It is a natural principle, not the verdict of a higher power. So each action will be replied, at some point, with a similar reaction. Subjects must value Karma in order to experience the consequences. If the consequences are not valued, there will be no consequences as result but then Nirvana waits. Actually meaning, you will not reincarnate and your spirit will be eternally quenched or set free, depending on how you look at it. How does all this fits into modern western society? Who or where do we turn to if we suffer from indifference, a spiritual void or mental imbalance?? Cleankarma.nl?
(NL) MAD (house) (verbal no 132)
Geknipte kartonnen doos van MADE en een oranje reflector op een houten frame. Het karakter Alfred E. Neuman is de mascotte van een Amerikaans satirisch tijdschrift MAD, ontstaan in 1952. In de leeftijd tussen 6 tot 10 jaar haalde ik mijn wereldse inspiratie uit de Donald Duck en de Hitkrant. Ik had MAD magazine wel eens onder ogen gekregen maar ik kan me niet herinneren of mijn oudere broer een abonnement had of dat ik het zomaar ergens zag liggen. Ik was wel geïntrigeerd door de cartoon coverboy Neuman, ik vond het een afstotelijk ventje. Nu heb ik een beetje spijt dat ik het nooit echt gelezen heb want het is toch een soort van cult. In 2018 is hun laatste editie uitgegeven maar ik zie dat ze nog altijd actief zijn op www.madmagazin.com. Een van de laatste uitgave is een special over een andere Donald, namelijk Trump. Madhouse was een jazz funkband uit Minneapolis uit het ongeëvenaarde brein van Prince ontsproten. Ze zeggen wel dat genie en gekte hand in hand samengaan. Dit heeft niks te maken met MAD magazine. Maar zoals ene SEAL al eens zong ”We never gonna survive unless we get a little crazy”, het is een gekkenhuis daarbuiten, laten we er onze creativiteit maar mee voeden.
(ENG) MAD (house) (verbal no 132)
Cut carton box MADE, type-ex ribbon and an orange reflector on a wooden frame.
The character Alfred E. Neuman is the mascot of an American satire magazine MAD, founded in 1952. In the age of 6 to 10 years I shifted between Donald Duck magazine and Hitkrant for worldly inspiration. I laid eyes on MAD magazine once or twice. I cannot recollect if my older brother subscribed to it or that I accidentally came across it somewhere else. I was intrigued by the cartoon cover boy Neuman; I thought he was a bit repulsive. Now I regret never reading it, it’s a kind of cult. In 2018 the final issue was made but still I found MAD to be active on www.madmagzin.com. One of their latest issues is a special about another Donald, named Trump. Madhouse was a Minneapolis jazz-funk band created by the unparalleled Prince. They say that madness and genius goes hand in hand. This has nothing to do with MAD magazine. But like a certain SEAL once sang ”We never gonna survive unless we get a little crazy”, It is a madhouse out there…let’s be creative about it.
(NL) The Woman Who Fell To Earth verbal 133
Deksel van een weck pot, de plastic basis van een, gekregen, Ferrero Roche piramide, geknipte tekst uit tijdschrift, geprint vallende vrouw figuur en witte acryl op badstoffen hoeslaken.
Als een doorgewinterde Bowie adept heb ik ook bijna al de films gezien waarin hij acteerde. Niet in de eerste plaats voor zijn acteertalent, want dat wisselde ook wel van tijd tot tijd. Nee, om te genieten van zijn stralende mooie persoonlijkheid, waar ik toen best een crush op had. De aantrekkingskracht zat, naast zijn muziek, voornamelijk in zijn totale unieke benadering van bijna alles gecombineerd met zijn on aardse verschijning. Filmmaker Nicolas Roeg, herkende deze deugden waarschijnlijk ook in hem. Hij vroeg hem voor de hoofdrol van de humanoïde Thomas Jerome Newton, in de film The Man Who Fell To Earth. Deze coole personage sierde later niet alleen de cover van het album Low maar het legde ook de basis voor zijn nieuwe alter ego The Thin White Duke. Het zoveelste bewijs van zijn vloeibaarheid. Zoals alle tieners zich op enig moment vervreemd en onaards voelen, zo voelde ik mij (en soms nog wel) alsof ik per ongeluk van een andere planeet op de aarde terecht ben gekomen. Dit is waarschijnlijk een van de redenen waarom ik me tot de kunsten heb gericht.
(ENG) The Woman Who Fell To Earth verbal 133
Lit of a weck jar, the plastic foundation of a Ferrero Roche pyramid gift, cut text from magazine, printed falling female figure and white acrylic paint on a towelling fitted sheet on a wooden frame.
As a seasoned lifetime Bowie adept I have seen most of the films he acted in too. Not in the first place for his great acting talent, which was varying from time to time. No, just to enjoy watching this radiating beautiful personality who I had a bit of a crush on. The attraction was, next to his music, mostly his total unique approach on almost anything, combined with his unworldly appearance. Filmmaker Nicolas Roeg, acknowledged probably the very same virtues in him. He asked him to play the lead role, as the humanoid Thomas Jerome Newton, in the movie The Man Who Fell To Earth. This cool personage also featured the album cover Low and laid the foundation for a new Bowie alter ego called The Thin White Duke, jet again, a proof of his fluidness. As all teens are alienated at some point, I often felt (and still feel) as if I was accidentally dropped here from another planet. This is one of the reasons why I probably turned to art.
(NL) MO’ verbal 134
Bruine textiele MODA shop tas, schoolbord en gouden verf op een houten frame.
In Amerikaanse hip-hop, straattaal, betekent Mo’ meer, als in Mo’ Money. Eerst was het de uitroep van de have not straat poëet uit de Amerikaanse achterbuurten. Sommigen van hen werden uiteindelijk beroemd, rijk en vervolgens een invloedrijke zakenman. Niet zelden werden ze daardoor een ook een uithangbord voor de neo- liberale lifestyle, gemarineerd in het inmiddels verdwenen ‘van de straat’- sausje. Voor vele werden zij zo het levende bewijs en voorbeeld voor het kopen van respect en geluk. Ik ben een groot old school hip hop/rap fan omdat de muziek een soort van eerlijke urgentie had, enigzins onaangepast was en omdat het een punt maakte over sociale ongelijkheid. Hoe meer commercieel gestuurd en mainstream het is geworden, de mo’ het verhaal is versmald naar oppervlakkige geld propaganda. Dit gecombineerd met onze mo’ or less onuitputtelijke 24/7 markt en het winner-takes-all-adagium waar we al een tijd in leven, is het, het bling volkslied van de massa geworden.
(ENG) MO’ verbal 134
Brown textile MODA shopping bag, blackboard and gold paint on a wooden frame.
In American hip-hop slang, Mo’ means more, as in Mo’ Money. At first this was the cry of the have not poets from the American hoods. Some street poets eventually became famous, influential, million dollar merchants. They were still broadcasting this very Mo’ thing but this time as a neo liberal lifestyle sauced with this so desired but vanished street flavor. For many they became the living proof and example of buying your way into respect and happiness. I am a big fan of old school hip-hop and rap because it felt honest, urgent, totally un adapted and it made this great point about social inequality. The more mainstream and ushered hip-hop got, the mo’ the narrative seemed narrowed into shallow money propaganda. This (and other things) combined with our perpetual, mo’ or less, 24/7 markets and the winner-takes-all-adagio we lived for while, it became a bling anthem of the masses.
(NL) Free Radicals verbal no.135
Blauwe post enveloppe, een sleutel, inpakfolie met gezondheidswaarschuwingen, tape en geknipte tekst op een houten frame.
Free Radical (vrije radicaal) is een rebelse medische term voor muterende cellen die een serieuze bedreiging vormen voor het lichaam waarin het huist. Deze cellen zijn gecorrumpeerd en planten zich voort zoals het ze maar uitkomt ten koste van de gezonde cellen. Zolang als het kan blijven groeien, groeit de overmacht simultaan mee, totdat het alle beheersing verliest. Als het niet gestopt wordt. Dat is een vrije radicaal, helemaal niet onschuldig. Ik heb me vaak afgevraagd of de medische term connectie heeft met de term die we voor mensen met extreme ideeën en daden gebruiken. En als dat zo is of een radicaal per definitie vrij is? Of is dit alles louter berust op toeval?
(ENG) Free Radicals verbal no.135
Blue postal envelope, a key and plastic wrapping foil with health warnings, tape and cut text on a wooden frame.
Free radical is a rebellious medical term for mutating cells that forms a serious threat for the corpus it homes in. These cells are corrupted and expanding at their convenience at the cost of the healthy ones. As long as it keeps growing it gains simultaneous power until finally it’s out of control. If nothing stops it. That is a free radical, not harmless at all. I often wondered if there is a connection between this medical term and the term radicals we use on people with extreme thoughts and deeds. And if so, is a radical per definition free? Or is this all merely coincidence.
(NL) Profound Men verbal no. 136
Gevonden plastic tas van Profile men’s fashion, witte acrylverf, geknipte tekst en geknipte en zwart geverfde figuurtjes van Silvio Berlusconi en een Playmobil karaktertje op een houten frame.
Wat ons onderscheid van andere levende organismes is ons vermogen om te spreken, creëren en denken op een logische manier, niet alleen gebaseerd op overleven en voortplanten. Tenminste, wij zien ons zelf als de betere denkers. Het is waar dat geen dier bewezen vermogen heeft tot het schrijven van novelles of zoiets als wetten. Zelfs een simpel timmerklusje om het nest of hangplek te verbeteren is niet aan ze besteed, laat staan aan planten en bomen. Toch, is er geen plant, zoogdier, vis of insect in de wereld die zou overwegen zijn eigen habitat of toekomstige voedselgronden te vernielen zoals wij dat doen. Het is niet erg waarschijnlijk dat een Eik zuren zou uitzweten zodat zijn kleine loten en hetzelf vergiftigd zouden worden door zijn eigen uitstoot. Voor hen, zou dat niet een wijs ding om te doen zijn om te overleven.. Hoe slim zijn wij. De diepgaande mens, als wij onze korte termijn hunkering voor de toekomst van onze kinderen laten gaan? Met als onze intelligentie, lijken wij niet meer dan de provocateur van de natuur te zijn geworden. Profo (Provo) und men?
(ENG) Profound Men verbal no. 136
A found plastic bag of Profile, Men’s fashion, white acrylic paint, cut text, cut and painted, black images of Silvio Berlusconi and a Playmobil toy character on a wooden frame.
What separates us from any other living organism is our ability to speak, create and think in a logical fashion, not only based on pure survival or breeding. Although, we assume we are the better thinkers. It is true that no animal is proven capable of writing novella’s or laws for that matter. Even a simple act of carpeting to improve a nest or hangout is not spent on animals, leave alone flowers and trees. Still, there is no plant, mammal, fish or insect in the world that would consider wrecking and plundering his own habitat or future feeding grounds like we do. It is not likely an oak sweating acid into the air so his baby branches and itself too would be polluted by their own emission after a while. For them, that would not be a wise thing to do in order to survive and sustain. How clever are we, profound men and women, if we favour short-term cravings before our children’s future? With all our intellect, do we really become anything more than provocateurs against nature? Profo (Provo) und men?
(NL) Wavin’ verbal no. 137
Gevonden zak van het bedrijf Wavin, Blauwe acrylverf in vorm van een extra komma en streep en witte acrylverf op een badstoffen hoeslaken op een houten frame.
De toekomst van groeten ligt in de handen van de almachtige Covid 19 en haar tegengif. Er was altijd al wat verwarring rondom de sociale kustcultuur . We gingen gebukt onder een brede selectie van kus gewoontes. Wie en hoe te kussen dat was de vraag. Er moesten keuzes gemaakt worden door zowel de kusser als de gekuste. Er was veel variatie zoals; de natte kus, de Franse kus, niet te verwarren met de French Kiss (tong) maar de 3 maal op de wang kus, de behoudende enkele kus of de afstandelijke lucht, tennis-kus. Deze ontluisterende situatie is aan zijn einde gekomen; en waarschijnlijk een opluchting voor velen. Maar ik moet wel zeggen dat ik de oprechte familiaire of vriendschappelijke kus wel mis. Het handen schudden is ook op zijn retour. Omdat handen inmiddels een dubieuze reputatie hebben gekregen als meester verspreiders. Wat ons rest is de elleboog knuffel (een beetje stijf), de Aziatische Namaste groet of een simpel hallo. Dus dacht ik laten we de zwaai een upgrade geven. Zo hebben we de koninklijke zwaai waar zowel afstand als vriendelijkheid in zit of de uitbundige blije zwaai, met beide armen en handen in het gezelschap van een brede lach. Je kan er van alles mee uitdrukken. Het zou zomaar de nieuwe hype kunnen worden. Wavin’ , the new wave!
(ENG) Wavin’ verbal no. 137
Found bag of the Wavin Company, blue acrylic paint in shape of an additional comma and white acrylic line on towelling fitted sheet on a wooden frame.
The future of greeting lays in the hands of the almighty Covid 19 and her antidotes. There was always some confusion about the social network kissing. We suffered a broad selection of kissing habits. Who and how to kiss that was the question. Choices had to be made for both kisser and kissed. Like the wet kiss, the French kissing, and I do not mean, a French kiss (tongue) but the triple cheek kiss, the cautious ‘one’ conservative kiss or a distant, two-time air kiss (tennis kiss). This bewildering situation has ended; it is probably a relief for most people. But I must say missing heartfelt kissing with my friends and family. The handshake habit is also under siege for a while. As hands gained this dubious reputation of master spreaders. What’s left is elbow cuddling (a bit stiff), an Asian Namaste greet or a simple hello. So I figured it would be best to upgrade the wave. There is this royal wave to keep some distance and remain friendly or the cheerful wave, with both arms and hands, wearing a big smile. There is a lot to express by wavin’. This might as well be the new hype. The new wave, wavin’.
(NL) PIL verbal 138
Een cirkelvormig basis van een chocolade piramide, 3 letters uit een plastic tas, twee zwart wit geprinte baby’s uit mijn inspiratie archief, acrylverf wit op een herbruikbare boodschappen tas.
Eerst waren daar de Sex Pistols, een muzikale conceptuele vrucht ontsproten aan de geest van Malcolm Mc Laren. Terugkijkend was Punk toch eerder nog een fashion statement (Vivienne Westwood) dan pure anarchie. Nadat de frontman Johnny Rotten uit de Pistols stapte startte hij de band PIL (Public Image Ltd.) Punk als antwoord op de saaie, gehoorzame burger cultuur. Mijn broer was punk en haalde met zijn hoogste ‘recht op staande’ hanenkam in de jaren ‘80 het Noord Hollands Dagblad. Hoe dan ook punk was een mix tussen controversieel en hip. Ik zag ineens een link met een heel ander onderwerp; geboorte beperking. Wij, de mens, de Sex Pistols die we allen kennelijk zijn, planten we voort alsof er geen morgen bestaat, reproduceren ons zelf conform het Bijbelse “gaat voort en vermenigvuldigt u”. Resultaat; te veel van ons, te weinig van de rest. Zo’n open deur als dit lijkt, de pil is nog altijd een handig hulpmiddel als we ook de toekomstige ‘morgens koesteren. Ik zal me er niet populair mee maken maar is less hier ook niet more?
(ENG) PIL verbal 138
Circle shaped carton board base from chocolate pyramid, 3 characters from plastic bag, two printed and cut black and white baby figures from own inspiration archive, acrylic paint; white titan and zinc on a re- usable shopping bag.
At first there were the Sex Pistols, a fruit sprung from Malcolm McLarens creative mind. In hindsight, Punk was not as much anarchy than it was a fashion statement (Vivienne Westwood), really. After front man Johnny Rotten left the Sex Pistols he started PIL (Public Image Ltd.) Punk was an answer to the dull and obedient middle-class culture. My brother was a punk and hit the local papers with the highest ‘straight up’ Mohawk of North Holland. Anyway, Punk was controversial and fashionable. Strangely enough I suddenly detected a link with another unexpected theme; birth control. Being the Sex Pistols as we all are, reproducing like there is no tomorrow conform the biblical “go forth and multiply”. As result: to many of us and too little of the rest.. As common and familiar as it seems a PIL is still a handy asset, if we desire a few future tomorrows to come. Unlikely this makes me popular but isn’t Less not more in this case too??
(NL) Raw Footage (my little footprint) verbal no. 139
Zwarte voetafdruk van een, in de Zwolse berm gevonden (1 stuks) Nike sneaker, rood geverfde plastic klaver vier en tape op 150 grams papier op een houten frame.
Deze specifieke schoen lag al een poosje in de berm voordat ik besloot het op te pakken. Er was op geregend, op gesneeuwd, over heen ge-mist en ge-zonnen-straalt. Deze ene schoen heeft beslist de schaduwkant van het schoenen-leven onder ogen gezien. Nadat het een tijd lang geadoreerd werd is het weggegooid en voor dood achtergelaten door zijn eigenaar. De wreedheid en vreemdheid van deze situatie ligt in het veronderstelde feit dat zijn eigenaar de voorkeur had voor het lopen op één schoen boven het afdragen van beide schoenen tegelijkertijd. Voor wat voor reden ook, deze schoen moest weg, het had zijn beste tijd gehad. I twijfelde of ik het moest oprapen want het voelde te persoonlijk en misschien ook wel te geurig. Uiteindelijk handelde ik het in het belang van de kunst. Wist je dat het woord footage zowel voor een filmopname wordt gebruikt als voor de maatvoering van een (Engelse) feet.
Trouwens, wat is eigenlijk de omvang van jouw footprint
(PS: schoen is na afdruk toch gaan hemelen- God, Rest His Zool!)
(ENG) Raw Footage (my little footprint) verbal no. 139
Black footprint of found (just one) Nike sneaker at roadside in Zwolle, plastic Clover painted red and tape on 150gr paper on a wooden frame.
This one shoe, laid at the roadside for a while before I decided to pick it up. It has been rained on, snowed on, fogged and sun-shined on. This shoe definitely faced the downside of shoe-life. After being adored for a while It was casted away and left for dead by his carrier. The cruelty and oddness of this situation lies in the assumed fact that his owner preferred walking on one shoe before wearing both shoes until they were both worn out. Forever what reason, this shoe had to go, it overstayed its welcome. I hesitated picking it up because it felt too personal and perhaps too smelly too but for art sake I did. Did you know that the word footage could mean both a film recording as it can mean the size of measurement in feet? By the way, what’s the extent of your footprint?
PS: shoe is after art- usage gone to shoe heaven- God Rest His Sole)
(NL) Sahra verbal 140
Twee pagina’s uit een jaren 80 kunsttijdschrift ‘DE RijksAkademie’, een plastic halve cirkel vorm, een plastic fragment van een wiel velg een stukje papier en witte zink verf op een houten frame
Het Arabische word Sahra betekent woestijn. Dit is het moeder word waar Sahara van afgeleid is. Gedurende het Pleistoceen tijdperk was Sahra een groene tropische regio waar vroege jager verzamelaars het goede leven leefde. Dit was de geboorte grond van de Homo Habilis en de Homo Australopithecus. Gedurende het Stenentijdperk ontstond de Sapiens in Ethiopië. Er was een brede variëteit aan mensachtigen in de wereld maar de sapiens bewezen zich de meest succesvolle. Het pluspunt hiervan is dat we allemaal Afrikaanse wortels blijken te hebben maar een minpuntje is toch wel dat het ook betekend dat de sapiens de meest gewelddadige en (seksueel) agressieve waren van allemaal. De andere homo’s verdwenen of werden genetisch vermengd waar de sapiens verschenen. Zelfs door de jaren van beschaving heen kunnen we naar onze vroege zelf terug kijken langs bloedrode lijnen.
Wat overduidelijk is veranderd is dat we brillen, pakken en slimme apparaten zijn gaan dragen. De jager verzamelaar is een shopaholic geworden maar let op, onderhuids broeit het wilde, reptielen brein, de overlever nog altijd.
(ENG) Sahra verbal 140
Two pages from 80ties art magazine ‘DE RijksAkademie’, a black plastic half circle shaped thing, a fragment of a plastic wheel rim, a piece of paper and zinc white acrylic on a wooden frame.
The Arabic word Sahra means desert area. This is the mother word where ‘Sahara’ is derived from. During the Pleistocene era, Sahra was a green tropical region where early hunter-gatherers lived the good live. This was a breeding ground for the Homo Habilis and Homo Australopithecus. During the Stone Age the Homo sapiens emerged from Ethiopia. There were a broad variety of humanoids in the world but the sapiens proved to be the most successful. On the upside this means we all have African roots but on the downside it means that the sapiens was probably the most violent and (sexual) aggressive of all. All other homos disappeared or blended in where sapiens arrived. Even though years of civilisation passed us by, we can still track long blood red lines from the present back to our early rise.
What has obviously changed is that we wear glasses, suits and smart apparatus. The hunter-gatherer became a shopaholic but behold, underneath the savage, reptile-brained survivor is still lurking.
Overzicht 140 stuks/ oversight 140 pieces:
Meer lezen / read more: https://maritotto.nl/remainsoftoday/